dc.contributor.author | Maria Lundin | swe |
dc.contributor.author | Johnny Rödström | swe |
dc.contributor.author | | swe |
dc.date.accessioned | 2008-03-12T15:22:39Z | |
dc.date.available | 2008-03-12T15:22:39Z | |
dc.date.issued | 2008 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/9806 | |
dc.description.abstract | Syftet med vår studie är att beskriva verktyg musikpedagoger använder sig av för att stärka
elevers självförtroende och minska deras nervositet inför och under uppspel. Genom att
intervjua musikhögskolepedagoger som arbetar med mental träning ville vi ta reda på vilka
faktorer som de menar påverkar eleverna då de ska uppträda publikt. Vi ville även ta reda på
om det finns olika metoder som pedagogerna använder sig av för att bearbeta elevernas
rampfeber.
Som musikpedagog är det viktigt att kunna möta de problem som dennes elever har.
Rampfeber är ett vanligt förekommande problem för både för verksamma musiker,
musikhögskolestuderande och yngre elever inom till exempel kommunala musikskolan vilket
flera studier har visat. Det är därför viktigt att musikpedagoger känner till hur denne kan
arbeta med de olika faktorer som ger upphov till nervositet och hjälper sina elever utvecklas.
Vårt arbete ger en ingång till hur musikpedagoger kan arbeta med att träna sig själva och sina
elever att stärka bland annat det egna självförtroendet, sin självbild och självkänsla. Vi ger
även exempel på metoder en elev/musiker kan använda sig av för att förbättra sin
fokuseringsförmåga med mera.
Det finns inte mycket forskat kring hur musiker påverkas av den ökade press som det innebär
att spela inför en publik. Däremot fann vi att mental träning har använts inom idrottsvärlden
under flera decennier. Det visade sig också musikpedagogerna vi intervjuade var inspirerade
av olika idrottspsykologer och använde sig av olika metoder de utformat.
Resultatet av vår studie visade att en musikers eller en elevs rampfeber eller nervositet kan
bero på många olika faktorer och att de behöver bearbetas med olika metoder. De intervjuade
pedagogerna har genom sitt arbete med mental träning sett, både hur det påverkat dem själva
positivt och hur deras elever utvecklats genom att träna mentalt på olika sätt. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | Rampfeber | swe |
dc.subject | nervositet | swe |
dc.subject | mental träning | swe |
dc.subject | avslappning | swe |
dc.title | Konsten att möta en publik, Hur nervositet och rampfeber bearbetas på HSM | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |