Gitarrist nu, inte sedan! Utveckling av läromedel för gitarr
Sammanfattning
Köerna till kulturskolans gitarrlärare är långa. Många elever som vill lära sig att spela gitarr väljer därför att gå sin
egen väg genom att försöka lära sig själva. För att få ut mesta möjligt av sina självstudier gäller det att hitta ett
lämpligt läromedel. Många gitarrböcker som utger sig för att vara självstudiematerial innehåller dock alltför vaga
beskrivningar eller invecklade begrepp för att fungera friktionsfritt i praktiken. Vidare griper andra böcker över ett
alltför stort område för att vara överskådliga. En tredje grupp läromedel som utger sig för att vara anpassade för
självstuderande nybörjare kräver i själva verket en relativt stor förkunskap eller rent av lärarledd undervisning.
Många av marknadens läromedel lägger stor vikt vid en långsam progression genom gitarridiomatiska svårigheter i
form av konstruerade övningar som eleven måste genomgå för att lära sig spelet. Genom detta frånhålls eleven
kontakt med djupare musikaliska upplevelser fram till dess att han eller hon anses mogen och kapabel att börja spela
hela musikstycken . Det är tveksamt om en undervisning utifrån detta synsätt tar hänsyn till elevens särart eller
personliga utveckling, vilket kan få följder för elevens motivation. I uppsatsen diskuteras och ges prov på ett annat
förhållningssätt till elevens lärande i utformandet av läromedel, där elevens musikaliska upplevelse flyttats från
periferin till centrum.
Syftet med denna uppsats är:
Att undersöka pedagogiken i de självstudiematerial som dagens unga gitarrister erbjuds
Att framställa två individuella läromedel för gitarr
samt Att testa dessa läromedel i praktiken och utvärdera resultaten
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2008Författare
Carl-Fredrik Larsson
Andreas Nordanstig
Nyckelord
Gitarr
undervisning
läromedel
metodik
bildning
Språk
sv