• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Det interaktiva läromedlet ­ Pedagogiska datorprogram i undervisningen

Abstract
Vårt arbete fokuserades kring hur eleverna interagerade med pedagogiska datorprogram i skolan. Vi ville gå vidare i redan befintlig forskning och undersöka hur lärarna resonerade, samt vad de ansåg om elevernas datorstödda lärande. Vi ville även få tillverkarnas åsikter kring skapandet av programmen. Intentionen var att vi sedan skulle försöka jämföra lärarens, tillverkarnas och elevernas tankar kring de pedagogiska programmen. Vår huvudfråga var vad som krävs för att ett pedagogiskt datorprogram ska fungera väl i klassrumsmiljön. Vi har gjort en fallstudie i en mellanstor skola där vi har intervjuat och observerat elever i två åldersintegrerade klasser, en 1-3a och en 4-5a, som använde sig av datorprogrammen Chefrens Pyramid och Språkmästaren. Vi har dessutom intervjuat de två klassföreståndarna. Vi har använt oss av bandspelare och sedan transkriberat den insamlade data. För att få tillverkarnas aspekter kring de program vi undersökt har vi haft kontinuerlig mailkontakt med dem. Vår undersökning visade på att pedagogiska datorprogram behöver både lärarhandledning och en kontinuitet i användarstrategin. Vi fann även att programmen ofta användes i felaktigt syfte av eleverna. Istället för att tonvikten låg på det pedagogiska planet använde de programmet till bara spela och samla poäng. Vi drar slutsatsen, av både vår undersökning och litteraturen, att tillverkare av datorprogram hittills inte har lyckats kombinera underhållning med pedagogik på ett tillräckligt bra sätt. Då vi som blivande lärare kommer att använda oss av interaktiva spel och program har vi insett att vikten av lärarens engagemang och handledning är av stor betydelse för lärandet. Vår undersökning visade även på att eleverna bör arbeta i par eftersom det då förs en dialog som är positivt för lärandet.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/9811
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT07-7810-02.pdf (464.7Kb)
Date
2008
Author
Hans Andersson
Ola Wikmar
Keywords
Dator
datorprogram
datorspel
interaktion
matem
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV