• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Det interaktiva läromedlet ­ Pedagogiska datorprogram i undervisningen

Sammanfattning
Vårt arbete fokuserades kring hur eleverna interagerade med pedagogiska datorprogram i skolan. Vi ville gå vidare i redan befintlig forskning och undersöka hur lärarna resonerade, samt vad de ansåg om elevernas datorstödda lärande. Vi ville även få tillverkarnas åsikter kring skapandet av programmen. Intentionen var att vi sedan skulle försöka jämföra lärarens, tillverkarnas och elevernas tankar kring de pedagogiska programmen. Vår huvudfråga var vad som krävs för att ett pedagogiskt datorprogram ska fungera väl i klassrumsmiljön. Vi har gjort en fallstudie i en mellanstor skola där vi har intervjuat och observerat elever i två åldersintegrerade klasser, en 1-3a och en 4-5a, som använde sig av datorprogrammen Chefrens Pyramid och Språkmästaren. Vi har dessutom intervjuat de två klassföreståndarna. Vi har använt oss av bandspelare och sedan transkriberat den insamlade data. För att få tillverkarnas aspekter kring de program vi undersökt har vi haft kontinuerlig mailkontakt med dem. Vår undersökning visade på att pedagogiska datorprogram behöver både lärarhandledning och en kontinuitet i användarstrategin. Vi fann även att programmen ofta användes i felaktigt syfte av eleverna. Istället för att tonvikten låg på det pedagogiska planet använde de programmet till bara spela och samla poäng. Vi drar slutsatsen, av både vår undersökning och litteraturen, att tillverkare av datorprogram hittills inte har lyckats kombinera underhållning med pedagogik på ett tillräckligt bra sätt. Då vi som blivande lärare kommer att använda oss av interaktiva spel och program har vi insett att vikten av lärarens engagemang och handledning är av stor betydelse för lärandet. Vår undersökning visade även på att eleverna bör arbeta i par eftersom det då förs en dialog som är positivt för lärandet.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/9811
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT07-7810-02.pdf (464.7Kb)
Datum
2008
Författare
Hans Andersson
Ola Wikmar
Nyckelord
Dator
datorprogram
datorspel
interaktion
matem
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV