• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Matematik i en barnbok

Abstract
Syfte Syftet med detta konstnärliga examensarbete är att skapa en barnbok med matematiskt perspektiv i bild och text för barn i åldern 3­6 år, samt att redogöra för hur man som pedagog kan använda barnboken i förskolans pedagogiska verksamhet. Att arbeta med matematik i förskolan är viktigt inte bara för att det står i Läroplan för förskolan, Lpfö98, utan också för att matematik är ett av grundskolans kärnämne. Matematik är något som vi behöver för att kunna leva i dagens samhälle. Resultat Matematik är mycket mer än att bara sitta och räkna i en bok. Det är till exempel former, mönster, hur man kan orientera sig i omgivningen och hur det kan förklaras, rumuppfattning, och logiskt tänkande. Den barnbok vi har gjort heter Tindra och Fabian hos farfar. Barnboken handlar om två syskon, Tindra och Fabian, som under sommaren åker till farfar. Hos farfar händer det mycket: kossorna har fått kalvar men mest av allt är Tindra och Fabian med farfar på den stora stranden. Där badar de, bygger sandslott och äter glass. En dag på stranden försvinner deras gosedjur Tiger och Panda som barnen alltid annars har med sig överallt. Vart har Tiger och Panda tagit vägen? Barnboken har 34 sidor, fördelade över 17 uppslag. Varje uppslag består av bild och text som stödjer varandra ömsesidigt: det matematiska innehållet i bilden är belyst i texten och det matematiska innehållet i texten illustreras i bilden. Barnboken är förankrad i en bred definition av matematik. De aspekter som är belysta i barnboken är siffror med/utan mening, storlek, form och tyngd, tid, antal, rumsuppfattning, problemlösning, tid med klockan, ålder, prepositioner, volym, jämförande, mönster, ett till ett principen, konstruering, mätning, taluppfattning, sortering, sjunker ­flyter och hastighet. Utifrån barnboken utarbetade vi en manual utifrån två bilder med text i vår barnbok, ett förslag till hur man som pedagog kan arbeta med den. De strategier vi här föreslår är förankrade i tidigare forskning kring barns matematikförståelse och barns relation till matematik. Vi ger i manualen förslag på hur pedagogerna kan arbeta praktiskt tillsammans med barnen utifrån text och bild i vår barnbok.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/9812
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
VT07-1190-16.pdf (2.291Mb)
Date
2007
Author
Sara Pettersson
Lise-Lott Martinsson
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV