Show simple item record

dc.contributor.authorSara Petterssonswe
dc.contributor.authorLise-Lott Martinssonswe
dc.date.accessioned2008-03-12T15:22:43Z
dc.date.available2008-03-12T15:22:43Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/9812
dc.description.abstractSyfte Syftet med detta konstnärliga examensarbete är att skapa en barnbok med matematiskt perspektiv i bild och text för barn i åldern 3­6 år, samt att redogöra för hur man som pedagog kan använda barnboken i förskolans pedagogiska verksamhet. Att arbeta med matematik i förskolan är viktigt inte bara för att det står i Läroplan för förskolan, Lpfö98, utan också för att matematik är ett av grundskolans kärnämne. Matematik är något som vi behöver för att kunna leva i dagens samhälle. Resultat Matematik är mycket mer än att bara sitta och räkna i en bok. Det är till exempel former, mönster, hur man kan orientera sig i omgivningen och hur det kan förklaras, rumuppfattning, och logiskt tänkande. Den barnbok vi har gjort heter Tindra och Fabian hos farfar. Barnboken handlar om två syskon, Tindra och Fabian, som under sommaren åker till farfar. Hos farfar händer det mycket: kossorna har fått kalvar men mest av allt är Tindra och Fabian med farfar på den stora stranden. Där badar de, bygger sandslott och äter glass. En dag på stranden försvinner deras gosedjur Tiger och Panda som barnen alltid annars har med sig överallt. Vart har Tiger och Panda tagit vägen? Barnboken har 34 sidor, fördelade över 17 uppslag. Varje uppslag består av bild och text som stödjer varandra ömsesidigt: det matematiska innehållet i bilden är belyst i texten och det matematiska innehållet i texten illustreras i bilden. Barnboken är förankrad i en bred definition av matematik. De aspekter som är belysta i barnboken är siffror med/utan mening, storlek, form och tyngd, tid, antal, rumsuppfattning, problemlösning, tid med klockan, ålder, prepositioner, volym, jämförande, mönster, ett till ett principen, konstruering, mätning, taluppfattning, sortering, sjunker ­flyter och hastighet. Utifrån barnboken utarbetade vi en manual utifrån två bilder med text i vår barnbok, ett förslag till hur man som pedagog kan arbeta med den. De strategier vi här föreslår är förankrade i tidigare forskning kring barns matematikförståelse och barns relation till matematik. Vi ger i manualen förslag på hur pedagogerna kan arbeta praktiskt tillsammans med barnen utifrån text och bild i vår barnbok.swe
dc.language.isosvswe
dc.titleMatematik i en barnbokswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record