"Attityder till matematik" En studie om 18 grundskoleelevers attityd till ämnet matematik.
Sammanfattning
Bakgrund: Under vår utbildning och verksamhetsförlagda utbildning har vi uppmärksammat att elevers attityd
till ämnet matematik ändras genom åren i grundskolan. Vi har under vår utbildning diskuterat och funderat vad
det kan beror på. Detta ligger som grund till vår undersökning.
Syfte: Syftet med vår studie var att undersöka hur lärares och andra vuxnas (samhällets) attityd till ämnet
matematik påverkar eleverna, samt hur elevernas attityd mot ämnet förhåller sig i de olika åldrarna inom
grundskolan.
Metod: Tillvägagångssättet vi tillämpat för att uppfylla syftet med vårt arbete bestod av litteraturstudier och
fokusgruppintervjuer med elever från en grundskola.
Resultat: I vår undersökning kom vi fram till att attityden hos de elever vi intervjuat stämmer överens med
tidigare forskning vi har tagit del av. Forskningen säger att attityden till matematik hos elever är övervägande
negativ. Eleverna i vår undersökning påtalade att om det fått mer konkretisering och variation ansåg de att det
skulle bli roligare att lära sig matematik, de skulle få en positivare inställning. Den största skillnaden vi såg
mellan eleverna var att eleverna i de lägre årskurserna hade överlag en positivare inställning till ämnet än
eleverna i de högre årskurserna i grundskolan. Vår undersökning och tidigare forskning visar på att intresset för
matematik minskar med elevernas ökande ålder.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2007Författare
Åsa Hammarsten
Kathrine Lindkvist Jensen
Nyckelord
Matematik
attityd
uppfattning
variation
utmani
Språk
sv