• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Skolan kan aldrig helt efterlikna verkligheten" En studie av samarbetet mellan fordonslärare och verkstadschef vid arbetsplatsförlagd utbildning

Abstract
Uppsatsens syfte är att belysa hur samarbetet ser ut mellan fordonslärare på gymnasieskola och person som är verkstadschef i bilverkstad hos branschföretag när elev skall ut på arbetsplatsförlagd utbildning (APU). Studien har följande frågeställningar: Hur beskriver parterna samarbetet? Finns det konflikter och i så fall vilka mekanismer är det som påverkar samarbetet? Hur skulle samarbetet kunna förbättras? Studien baseras på sex intervjuer, varav tre är gjorda med fordonslärare och tre är gjorda med verkstadschefer. Aktörerna som intervjuats, har inte haft något samarbete med varandra. En kvalitativ metod har använts då utgångspunkterna har varit att få ta del av parternas egna upplevelser av samarbetet dem emellan. Resultatet visar att samarbetet är gott, trots att det finns mycket som behöver förbättras i rutinerna. Det behövs en tätare kontakt med regelbundna uppföljningar. Beroendeförhållandet finns hos båda parter då skolan skall förbereda eleven för yrkeslivet och företagen vill kunna anställa duktiga bilmekaniker, vilket påverkar samarbetet i positiv riktning. Tonvikten läggs på parternas gemensamma syn på syftet med APU, nyttan eleven har av APU och att man vill elevens bästa. Den kamratliga relationen som råder emellan parterna är en betydande faktor som ligger till grund för det fungerande samarbetet, men det är dock denna faktor som också gör att parterna inte vågar lyfta missnöjet som finns gällande avsaknaden av rutiner etc.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/9816
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT07-2480-01P.pdf (125.0Kb)
Date
2008
Author
Björn Johansson
Pontus Söderström
Keywords
Fordonslärare
skola
verkstadschef
branschföretag
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV