"Skolan kan aldrig helt efterlikna verkligheten" En studie av samarbetet mellan fordonslärare och verkstadschef vid arbetsplatsförlagd utbildning
Sammanfattning
Uppsatsens syfte är att belysa hur samarbetet ser ut mellan fordonslärare på gymnasieskola och person som är
verkstadschef i bilverkstad hos branschföretag när elev skall ut på arbetsplatsförlagd utbildning (APU). Studien
har följande frågeställningar: Hur beskriver parterna samarbetet? Finns det konflikter och i så fall vilka
mekanismer är det som påverkar samarbetet? Hur skulle samarbetet kunna förbättras?
Studien baseras på sex intervjuer, varav tre är gjorda med fordonslärare och tre är gjorda med verkstadschefer.
Aktörerna som intervjuats, har inte haft något samarbete med varandra. En kvalitativ metod har använts då
utgångspunkterna har varit att få ta del av parternas egna upplevelser av samarbetet dem emellan.
Resultatet visar att samarbetet är gott, trots att det finns mycket som behöver förbättras i rutinerna. Det behövs
en tätare kontakt med regelbundna uppföljningar. Beroendeförhållandet finns hos båda parter då skolan skall
förbereda eleven för yrkeslivet och företagen vill kunna anställa duktiga bilmekaniker, vilket påverkar
samarbetet i positiv riktning. Tonvikten läggs på parternas gemensamma syn på syftet med APU, nyttan eleven
har av APU och att man vill elevens bästa. Den kamratliga relationen som råder emellan parterna är en
betydande faktor som ligger till grund för det fungerande samarbetet, men det är dock denna faktor som också
gör att parterna inte vågar lyfta missnöjet som finns gällande avsaknaden av rutiner etc.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2008Författare
Björn Johansson
Pontus Söderström
Nyckelord
Fordonslärare
skola
verkstadschef
branschföretag
Språk
sv