• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hjälp eller hinder? En kvalitativ studie av motivationens betydelse för socialsekreterarnas arbetstillfredsställelse

Abstract
Att arbeta i en organisation som socialtjänsten innebär ofta att man står mitt emellan vad organisationen vill och vad klienten behöver. Vi som författare menar att detta samt den ofta överbelastade arbetssituationen som socialsekreterarna befinner sig i har en viss påverkan på motivationen och i förlängningen på upplevelsen av arbetstillfredsställelse. Syftet med denna studie har därför varit att utifrån litteraturstudier och vår empiri undersöka vilka motivationsaspekter som kan vara till hjälp och vilka som kan ses som hinder i socialsekreterarnas upplevelse av arbetstillfredsställelse. Vår intention är att få fram en övergripande bild av hur de olika områdena organisation och klientkontakt påverkar socialsekreterarna i sitt arbete. Studien bygger på följande frågeställningar: Vad upplevs som hinder i att känna motivation i arbetet med klienten? Vilka aspekter påverkar i positiv riktning motivationen i arbetet med klienten? Upplever socialsekreterarna sig motiverade i arbetet med klienten? Studien har utgått från tidigare forskning kring motivationsaspekter och det samband de har med den arbetstillfredsställelse man känner. I syfte att besvara studiens frågeställningar har vi använt oss utav kvalitativa intervjuer för att på så vis få ta del av socialsekreterarnas upplevelser av motivation. Studien består utav intervjuer med sju stycken socialsekreterare från tre olika socialförvaltningar utanför Göteborg. Huvudresultaten i studien visar på att brist på tid till klienten samt att om klienten inte är motiverad i arbetet, är aspekter som påverkar motivationen och i förlängningen arbetstillfredsställelsen negativt. När det gäller aspekter som påverkar motivationen i positiv riktning visar huvudresultaten på att dessa är; stöd från kollegor samt att se resultat i arbetet i form av en positiv förändring hos klienten. Studiens resultat visar även på att socialsekreterarna till viss del upplever sig motiverade i arbetet då det finns tillräckligt många motivationsaspekter. Motivationsaspekter som i sin tur ökar socialsekreterarnas förutsättningar att känna arbetstillfredsställelse i arbetet.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/9866
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
View/Open
V Jacobsson P Thedin.pdf (231.9Kb)
Date
2008-03-18
Author
Jacobsson, Veronica
Thedin, Petra
Keywords
motivation
arbetstillfredsställelse
socialsekreterare
human service organizations
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV