Magisteruppsatser / HDK-Valand (2020-)
Permanent URI for this collectionhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/62836
Browse
Browsing Magisteruppsatser / HDK-Valand (2020-) by Author "Blom Pommerening, Matilda"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Manuellt och intellektuellt arbete(2023) Möller Fogelqvist, Ann-Sofie; Blom Pommerening, Matilda; University of Gothenburg/HDK-Valand - Academy of Art and Design; Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och designNyttan med skolämnet slöjd är ifrågasatt från olika håll i samhället. Undersökningar visar att slöjden upplevs som ett rent praktiskt ämne och de kunskaper eleverna får med sig beskrivs som förlegade. Kursplaner uttrycker att arbetet i slöjd ska vara en förening av manuellt och intellektuellt arbete. I översikten undersöks vad som utmärker manuellt och intellektuellt arbete samt vad det innebär i förening. Forskningsöversikten bygger på studier från utvalda avhandlingar och artiklar vilka till största delen är samstämmiga. Forskningen pekar på att föreningen av teoretiskt och praktiskt arbete kan ses fungera på olika nivåer; dels som handling och tanke som sker samtidigt, dels som pendling mellan två olika stadier i en process. Forskningen beskriver också hur repetition av en handling kan automatiseras till att ingå i en rutin då handling sker utan reflektion. Forskningen visar också flera kunskaper och förmågor som elever får chans att utveckla genom praktiskt och teoretiskt arbete i förening. Däribland ett utvecklat seende som innebär att kunna se skillnader och likheter samt se en helhet. Vidare beskrivs föreningen av manuellt och intellektuellt arbete hjälpa till att utveckla kunskaper och förmågor som reflektion, problemlösning samt tolkning hos människor. Insikter som kan ses som aktuella och hållbara i kontrast till dagens snabbt föränderliga samhälle där rena faktakunskaper kan nås med en snabb sökning på en smart-telefon.Item Slöjdlärarens kompetens i förhållande till undervisningen(2024) Blom Pommerening, Matilda; University of Gothenburg/HDK-Valand - Academy of Art and Design; Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och designStudiens syfte var att belysa slöjdlärarens uppfattning om sitt agerande i undervisningen i relation till hantverksmässig och didaktisk kompetens. Frågor som besvarades av studien var: Hur och på vilket sätt slöjdlärare menar att de agerar vid instruktion av ett arbetsområde och vid påföljande undervisning samt vilka och med vilken motiveringar val görs i undervisningen i förhållande till slöjdlärarens kompetens. Studien genomfördes som kvalitativ enkätstudie med kvasi-kvantifierande inslag. Enkäten skickades ut digitalt till verksamma slöjdlärare i Sverige. Enkäten hade kvantitativa delar som sammanställdes i univariat analys som i sin tur analyserades med fenomenografisk analys tillsammans med den kvalitativa data som öppna frågor gav. Resultatet visade att slöjdlärare agerade utifrån tre kategorier anknutna till slöjdlärares uppfattning av sitt agerande i undervisningen. När lärare motiverat sina val och ageranden i slöjdundervisningen har valen kopplats till antingen hantverksmässig kompetens, didaktisk kompetens och/eller till olika hinder och möjligheter som påverkat lärarens val i undervisningen.