Magisteruppsatser / HDK-Valand (2020-)
Permanent URI for this collectionhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/62836
Browse
Browsing Magisteruppsatser / HDK-Valand (2020-) by Author "Gedda, Jenniffer"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Det finns så mycket man inte har sett(2024) Gedda, Jenniffer; University of Gothenburg/HDK-Valand - Academy of Art and Design; Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och designDen här studiens syfte är att undersöka elevers upplevelse av ett besök på museum i samband med slöjdundervisning. Materialet sätts i relation till slöjdens kursplaner från 1955 till 2022 för att undersöka vilket stöd museibesök haft i skolans styrdokument historiskt. Eleverna som studerades går i åk 9. Metoder för studien är observationer, kvalitativa intervjuer och stimulated recall. Datan samlades in i två skeden, först under museibesöket där deltagarnas rörelsemönster observerades och dokumenterades. Därefter genom intervjuer med tre av eleverna som deltog i observationen. I studien framgår att det under olika tidsperioder har funnits en varierad betoning på hur skolor ska arbeta med museum som pedagogiskt rum i slöjdundervisningen. Logistiska hinder och en strävan efter en mer jämlik skola kan ha bidragit till att museum successivt försvunnit från skolans styrdokument. Studien visar att eleverna, genom besök på museer, ges möjlighet att reflektera över historiska och kulturella hantverkstraditioner. Eleverna gjorde under intervjuerna associationer till känslor och minnen som dök upp under besöket. Genom att få möta olika tiders slöjd, hantverk och designföremål, kan elevernas kreativitet och inspiration till eget skapande väckas.Item KONST OCH LÄRA GER GUNST OCH ÄRA(2023) Gedda, Jenniffer; Kouthoofd, Amanda; University of Gothenburg/HDK-Valand - Academy of Art and Design; Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och designDen här forskningsöversikten ämnar undersöka samverkan mellan skola och museum i relation till våra frågeställningar; vilka förutsättningar finns för samverkan mellan skola och museum, vilka uppfattningar har lärare och museipedagoger om samarbetet dem emellan samt vilken påverkan och betydelse har museibesök för elevers lärande. Metoden för arbetet är litteraturstudier. I resultatet behandlas vilka förutsättningar som krävs för ett gott samarbete, likväl som vilka utvecklingsområden som framkommer i samband med samverkan mellan skola och museum. Resultatet visar att museum är ett pedagogiskt rum som är väl värt att värdesätta, samtidigt finns det fog för vidare forskning då förtjänsterna som museerna förväntas ge elevernas lärande inte alltid framgår. Konst och kultur borde vara till för alla men av resultatet kan vi utläsa att så inte alltid är fallet, därför behövs både bättre kommunikationsvägar, bättre infrastruktur och kulturpolitisk stöttning för att främja samverkan mellan skola och museum. Både lärare och museipedagoger verkar vilja ha en tätare och fördjupad samverkan, men deras uppfattning om hur det bör gå till skiljer sig ibland åt. För att eleverna ska förstå vikten av museibesök verkar det nödvändigt att de är väl införstådda med besökets syfte och att det knyter an till deras verklighet.