Magisteruppsatser / HDK-Valand (2020-)
Permanent URI for this collectionhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/62836
Browse
Browsing Magisteruppsatser / HDK-Valand (2020-) by Author "Karlsson, Daniel"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item Konsten att motivera(2023) Karlsson, Daniel; University of Gothenburg/HDK-Valand - Academy of Art and Design; Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och designSyftet med föreliggande studie är att identifiera faktorer som slöjdlärare kan använda sig av för att skapa och bibehålla elevers motivation i slöjdundervisningen. De frågeställningar som ställts är ”Vilka faktorer anser slöjdlärare påverkar elevernas motivation i slöjdundervisningen?” och ”Hur resonerar slöjdlärare kring möjligheter och utmaningar i motivationsarbetet med eleverna?”. Undersökningen har genomförts genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer där fyra legitimerade slöjdlärare, som undervisar i årskurs tre – nio, har intervjuats. Insamlade data har analyserats genom en fenomenologisk analysmetod med utgångspunkten i studiens teoretiska ramverk, Självbestämmandeteorin. Studien mynnar ut i ett resultat bestående av två delar, vilka presenteras tematiskt. Utifrån resultatets första del som belyser faktorer som påverkar elevers motivation i slöjdundervisningen, framgår att följande faktorer påverkar elevens motivation; Lärarens egenskaper, intressen och kunskap, Elevens känsla av självbestämmande, Elevens känsla av att kunna, Elevens sociala miljö i och utanför slöjdundervisningen samt Betygens påverkan på elevens motivation. Resultatets andra del påvisar de möjligheter och utmaningar som finns i motivationsarbetet. Här framgår att styrdokument, ekonomi, tid, samt elevers olika egenskaper är faktorer som ger lärarna både möjligheter och utmaningar i deras arbete att motivera eleverna i undervisningen.