HDK-Valand - Academy of Art and Design / HDK-Valand - Högskolan för konst och design (2020-)
Permanent URI for this communityhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/62721
Browse
Browsing HDK-Valand - Academy of Art and Design / HDK-Valand - Högskolan för konst och design (2020-) by Author "Åsén, Lovisa"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Läraren, den avgörande faktorn!(2022) Åsén, Lovisa; University of Gothenburg/HDK-Valand - Academy of Art and Design; Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och designSyftet med denna forskningsöversikt är att undersöka vad forskning säger är ett bra ledarskap för studiero och vad forskning säger om slöjdlärares arbetssätt och inställning till ämnet slöjd. Målet är att undersöka och föra en diskussion kring hur lärarnas olika förhållningsätt till eleverna och undervisningen påverkar elevernas lärande och sociala miljö i slöjden på olika sätt. Det vill säga, att se hur slöjdlärare bedriver ledarskap för studiero i slöjden och hur deras ledarskap påverkar eleverna. Resultatet visar att lärarens ledarskap i klassrummet är en komplex uppgift och att en mängd faktorer påverkar studiero. Relationen mellan lärare och elever har stor betydelse, liksom struktur, regler, rutiner och hur läraren planerar undervisningen. Läraren behöver, förutom ämneskunskaper och didaktisk förmåga, ha en bred palett av arbetssätt och även ha en känsla för vad som passar olika elever och elevgrupper. En god lärandemiljö, präglad av studiero, gynnar elevernas lärande och studieresultat. Slöjdforskningen visar att olika slöjdlärare agerar på olika sätt gentemot eleverna och deras slöjdarbete. Det framkommer att lärarnas bakgrund, utbildning och inställning kan påverka deras syn på ämnet. Resultatet visar att slöjdlärare kan delas in i olika ”idealtyper” och vilket lärande som sker beror på vilket förhållningssätt gentemot undervisningen som respektive lärare har. Resultatet visar också att få slöjdlärare har någon tydlig lektionsstruktur men eleverna trivs överlag och det finns förutsättningar för goda relationer mellan lärare och elever. De faktorer som presenteras i resultatet gällande förutsättningar i slöjdsalen, relationella aspekter i slöjden och slöjdlärarnas olika idealtyper diskuteras i förhållande till ledarskap och studiero. Diskussionen hävdar att slöjdlärare behöver vara flexibla i såväl arbetssätt som förhållningssätt och växla mellan olika sätt att hjälpa, instruera, diskutera och att omväxlande fokusera på produkt och process. Trots att eleverna trivs med slöjdundervisningen är det viktigt att en slöjdlärare genom sitt ledarskap säkerställer att alla elever ges goda och likvärdiga förutsättningar att lära och att trivas i slöjden.Item Utan relationer går det inte! En kvalitativ intervjustudie om hur slöjdlärares ledarskap påverkar studiero och ett likvärdigt lärande i slöjdundervisning(2023-01-25) Åsén, Lovisa; University of Gothenburg/HDK-Valand - Academy of Art and Design; Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och designThe purpose of this study was to investigate how craft teachers' leadership can promote a calm environment conducive to learning and students' equivalent opportunities for learning in the crafts subject in Swedish elementary schools. The work is based on semi-structured interviews and six crafts teachers participated in the qualitative study. The results show that good relationships are fundamental for the craft teachers' leadership to be successful and relationships are built through communication. As a crafts teacher, being calm, empathetic, having well-structured lessons and adapting the working methods to the pupils' prior knowledge and interest are positive aspects for a calm environment and the pupils' equal opportunities to learn. A calm environment conducive to learning at craft lessons is considered achieved when the students work with focus, when they can independently solve problems, when they can help each other and when they do not disturb or are being disturbed by another pupil. Group size, group composition and number of students in need of extra support can place higher demands on the teacher's leadership and make it more difficult to achieve a calm environment conducive to learning and equal opportunities for students to learn. When craft teachers support pupils based on their individual needs, the chances are greater that a calm environment conducive to learning and pupils' equal learning ability can be achieved in craft classes.