Magisteruppsatser
Permanent URI for this collectionhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/3158
Browse
Browsing Magisteruppsatser by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 39
- Results Per Page
- Sort Options
Item Ett klimat för miljönyheter? Miljöjournalistiken i Rapport 2006(2008-04-23T05:42:59Z) Bremefors, Christoffer; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik och masskommunikation; Göteborg University/Department of Journalism and Mass CommunicationItem Nyheterna på Nova. Kan de bidra till att uppnå Schenkers kommunikationsmål? En stujdie av ingranätet Nova och förutsättningarna för dess nyheter att kunna hjälpa til i den interna kommunikationen kring värderingar(2008-04-23T05:45:24Z) Asplind, Elin; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik och masskommunikation; Göteborg University/Department of Journalism and Mass CommunicationItem Hur nöjd kan man vara? En kvalitativ undersökning av inställningarna till intern information av anställda på SDF Tynnered(2008-04-23T05:47:10Z) Dakic, Ognjen; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik och masskommunikation; Göteborg University/Department of Journalism and Mass CommunicationItem Internkommunikation och organisationsidentitet. En kvantitativ undersökning av internkommunikation och organisationsidentitet inom Primärvården(2008-04-23T05:59:25Z) Öberg, Sofia; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik och masskommunikation; Göteborg University/Department of Journalism and Mass CommunicationItem Expertkommentatorer -en kvantitativ innehållsanalys om hur den politiska tolkande journalistiken såg ut ett år innan valet 2006 i Dagens Nyheter, Göteborgs- Posten och Svenska Dagbladet.(2009-03-06T06:55:18Z) Mulumba, Lady-France; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik och masskommunikation; Göteborg University/Department of Journalism and Mass CommunicationExpertkommentatorer -en kvantitativ innehållsanalys om hur den politiska tolkande journalistiken såg ut ett år innan valet 2006 i Dagens Nyheter, Göteborgs-Posten och Svenska Dagbladet. Författare Lady-France Mulumba Handledare Monica Löfgren-Nilsson Kurs D-uppsats i medie- och kommunikationsvetenskap, påbyggnadskurs Syfte Syftet med uppsatsen är att undersöka hur den politiska tolkande journalistiken i kommentatorform såg ut i svensk morgonpress år 2005, ett år innan senaste valet. Metod Kvantitativ innehållsanalys Material Materialet består av nummer från tre olika dagstidningar: Dagens Nyheter, Göteborgs-Posten och Svenska Dagbladet. Det består av vad som har skrivits i dessa tidningar under 2005, alltså ett år innan valet. Det totala antalet artiklar uppgår till 348 stycken; 134 från DN, 109 från Svenskan och 105 från GP. Resultat Expertkommentatorerna fokuserade ofta först och främst på valrörelsen i dagspressen år 2005. Frågor gällande politiska beslut och idéfrågor var också viktiga. Dessa journalister fokuserar inte som det förväntas enbart på nutid och det som kommer att hända i framtiden utan också på partipolitiska frågor. Och att dessa frågor kommer mest i samband med kommande händelser. Av de personer/partier som förekommer är det dåvarande statsministern som person och Moderaterna när det gäller politiska partier som är mest framträdande. Dessa värderas oftast som neutrala, ifrågasättande och inkompetenta. Politiker får ibland komma till tals och ibland inte. Expertkommentatorerna använder sig av orsaker för att tolka politiken, liksom av mycket spelgestaltning. De lägger inte så stor vikt på framtidsprognoser och använder sig mycket av konsekvenser för det som kommer att komma. Expertkommentatorerna använder sig av tolkningsmarkörer genom att visa att de bara är tolkandeItem Bilen i tidningen Om hur bilens miljöpåverkan behandlas i dagstidningstext(2009-03-06T06:59:47Z) Fernández, Helena; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik och masskommunikation; Göteborg University/Department of Journalism and Mass CommunicationTitel Bilen i tidningen. Om hur bilens miljöpåverkan behandlas i dagstidningstext. Författare Helena Fernández Kurs Breddad magisterkurs i medie- och kommunikationsvetenskap vid JMG, Institutionen för journalistik och masskommunikation vid Göteborgs universitet. Termin Vårterminen 2007 Syfte Att beskriva hur Dagens Nyheter under 2006 skrev om bilismens miljöpåverkan. Metod Kvalitativ innehållsanalys Material Ett totalurval av journalistiken om bilismens miljöpåverkan i Dagens Nyheter under 2006, sammanlagt 40 texter. Huvudresultat Den grundsyn som genomsyrar Dagens Nyheters miljöjournalistik är den ekologiska moderniseringen. Klimathotet och koldioxidproblemen nämns i majoriteten av de texter som undersökts, men den bild som förmedlas är sammantaget att läget är under kontroll, och att tekniken hela tiden utvecklar nya lösningar. Den kulturella hegemoni som dominerar ger mycket begränsat utrymme för alternativa sätt att betrakta världen. Verkligheten beskrivs ur bilistens perspektiv och bilbranschens företrädare är de som allra oftast får komma till tals. Bilismens påverkan för miljön för andra än bilister behandlas knappast alls.Item Tabloid=Tabloidisering? En kvantitativ innehållsanalys av framsidorna på Sveriges tre största morgontidningar. Samt kvalitativ textanalys av huvudnyheterna.(2009-03-06T07:05:00Z) Clendinning, Katarina; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik och masskommunikation; Göteborg University/Department of Journalism and Mass CommunicationFörfattare:! Katarina Clendinning Titel: Tabloid=Tabloidisering? Kurs: Påbyggnadskursen (D) för medie- och kommunikationsvetenskap. Göteborgs Universitet Termin: HT 2007 Syfte: Har morgontidningarnas framsida förändrats i och med övergången till tabloidformat? ! 1. Har strukturen förändrats på förstasidorna på morgontidningarna efter övergången till ! ! tabloid? ! 2. Har utformningen av det redaktionella materialet på förstasidan förändrats i och med ! ! formatförändringen? ! 3. Har förstasidans redaktionella innehåll förändrats? Metod: Kvantitativ innehållsanalys samt kvalitativ textanalys av huvudnyheterna på varje framsida. Material: Storstadsmorgontidningarnas framsidor före och efter tabloidiseringen av del 1, vecka 11 år 2003 och 2006, av Göteborgs Posten, Dagens Nyheter samt Sydsvenska Dagbladet. Huvudresultat: Studien visade att alla tre tidningarna uppvisar tendenser mot det tabloidiserade hållet. Dessa tendenser visade sig bland annat i att strukturen förändrats i och med övergången. Antal redaktionella objekt på framsidan minskade, liksom antalet annonser. Kompositionen mellan text och bild har förändrats och resultatet visar att komposition rubrik/bild har ökat. Tidningarna domineras av lokala och regionala nyheter, främst om nöje. Bilder med fokus på personer har ökat och användande av personnamn ökade liksom tilltal i rubrikerna. Textanalysen visade att efter formatförändringen strukturerade om huvudnyheten i en mall som oftast inte förekom vid fullformat. Mallen innebar en återkommande komposition av rubrik, text och bild. Dessutom använde man sig av layout-tekniker som färgval av ord i rubriken. Textanalysen och den kvantitativa innehållsanalysen visade att huvudnyheterna oftast inte innehöll ett typiskt tabloidiseringsämne. Detta innebär att man inte försöker locka in läsaren med detta. Dock visar tendensen att förekomsten av flera tabloidiseringsämnen har ökat. Om de tendenserna fortsätter kommer morgontidningarna att leva upp till det man kallar för tabloidiserade tidningar inom en snar framtid.Item Spionage på studenterna svillkor. -Studenters läsning av och uppfattning om studenttidningen Götheborske Spionen(2009-03-06T07:07:55Z) Johansson, Ida; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik och masskommunikation; Göteborg University/Department of Journalism and Mass CommunicationTitel: Spionage på studenternas villkor? – Studenternas läsning av och uppfattning om studenttidningen den Götheborgske Spionen Författare: Ida Johansson Handledare: Monica Löfgren Nilsson Kurs: Medie- och kommunikationsvetenskap, Påbyggnadskurs, Vt 2007 Syfte: Syftet är att beskriva läsningen av studenttidningen Spionen och förklara den. Metod: Enkätundersökning Material: 550 slumpmässigt utvalda studenter i strategiskt valda ämnen, vars studentkår prenumererar på Spionen. Huvudresultat: Hälften av studenterna läser minst ett nr per termin av Spionen, den andra halvan läser den aldrig eller väldigt sällan. Det största skälet till att inte läsa Spionen är bristen på tillgänglighet och att man inte känner till den. Det finns inga starka negativa åsikter mot Spionens innehåll. Den största kritiken får den yttre formen utstå, tidningens form, färg och layout. Studenterna är överens om att man vill ha lokala nyheter i sin studenttidning. Allra starkast intresse visar man dock ”jobb och karriärmöjligheter efter studietiden”. Det finns två grupper av studenter. Den ena vill ha ett mer lättsamt innehåll och den andra efterfrågar mer seriösa och fördjupande artiklar. Det är främst yngre studenter och nybörjarstudenter som vill ha ett lättsamt innehåll. En möjlig förklaring är att med ökad ålder och ökat antal terminer på universitetet erhåller studenterna det intresse och den kunskap som krävs för att sätta sig in i ett tyngre innehåll. Bristen på studentkultur i Göteborg visade sig att ha en viss påverkan för läsintresset för Spionen och studentfrågor.Item SVT och mångfalden i rutan En kvalitativ innehållsanalys av SVT Västs produktioner ur ett mångfaldsperspektiv(2009-03-06T07:11:27Z) Soriano, Mariana; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik och masskommunikation; Göteborg University/Department of Journalism and Mass CommunicationTitel SVT och mångfalden i rutan – en kvalitativ innehållsanalys av SVT Västs produktioner ur ett mångfaldsperspektiv Författare Mariana Soriano Kurs Påbyggnadskurs i Medie- och kommunikationsvetenskap Termin VT 2007 Syfte Syftet med denna undersökning är att utvärdera om mångfalden i SVT Västs produktioner efter säsongen 2002/2003 har utvecklats och är representativ enligt SVT:s policy för etnisk och kulturell mångfald 2006. Metod Den forskningsmetod som har använts kallas för Ethnographic Content Analysis, ECA. ECA är en kvalitativ innehållsanalys där syftet är att upptäcka och beskriva på vilket sätt ett undersökningsobjekt framställs i olika medietexter. ECA används med fördel när man vill upptäcka och kartlägga ett fenomen systematiskt och på djupet. Material Åtta program producerade av SVT Väst säsongerna 2002/2003 och 2006/2007: Debatt SVT1 18 mars 2003 kl. 22.00 Mat/Tina SVT1 3 mars 2003 kl. 21.30 Diggiloo SVT1 25 oktober 2002 kl. 20.00 Filmkrönikan SVT2 30 januari 2003 kl. 22.30 Rebellen SVT1 18 oktober 2006 kl. 19.00 Tinas kök SVT1 14 september 2006 kl. 20.00 Doobidoo SVT1 27 oktober 2006 kl. 20.00 Filmkrönikan SVT2 23 november 2006 kl. 22.30 Huvudresultat Resultaten av denna undersökning visar att ungefär 4/5 av de medverkande i SVT Västs produktioner är av svensk etnisk tillhörighet. Resten av de medverkande är av annan etnisk tillhörighet. Detta resultat är en god representativ bild av Sverige som helhet då SCB:s siffror visar att det är ungefär 17 procent av Sveriges befolkning som har utländsk bakgrund. Det program som lyckas bäst i representationen men även framställningen av de medverkande är Rebellen. I detta program får alla oavsett bakgrund eller kön komma till tals på lika villkor. I övriga program är de medverkande med annan etnisk tillhörighet med på villkoret att de just är av utländsk härkomst. Villkoret för medverkan i programmet är då inte det samma för alla parter.Item ”Schenker information” En kvalitativ studie av internkommunikationen mellan Schenker och de chaufförer som kör åt Schenker.(2009-03-06T07:14:49Z) Delang, Pierre; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik och masskommunikation; Göteborg University/Department of Journalism and Mass CommunicationTitel ”Schenker information” – En kvalitativ studie av intern-kommunikationen mellan Schenker och de chaufförer som kör åt Schenker. Författare Pierre Delang Kurs Påbyggnadskurs, D -nivån Medie- och kommunikationsvetenskap Institutionen för journalistik och masskommunikation (JMG) vid Göteborgs universitet Termin Vårterminen 2007 Intern handledare Monica Löfgren Nilsson (Göteborgs universitet) Uppdragsgivare Bo Hallams (Informations chef, Schenker Sverige) Syfte Är att kartlägga och skapa en djupare förståelse för hur intern-kommunikationen mellan Schenkers ledning och de chaufförer som kör åt Schenker ser ut och fungerar, samt vilken betydelse detta har för chaufförerna när det gäller att känna tillhörighet till Schenker. Metod Kvalitativ metod Material Tolv samtalsintervjuer samt fem informantintervjuer. Huvudresultat Den information som når ut till chaufförerna är oftast arbetsrelaterad information. Fraktsedlar och transportledaren är de mest tydliga kommunikations kanalerna. Mobiltelefon, mobitext och komradion är andra kommunikations kanaler som de använder sig mer frekvent av. När det gäller Schenker information så är detta svårt att nå enligt respondenterna själva. Detta mycket på grund av att de inte upplever en tydlig kanal för var man kan vända sig för att få sådan information. Respondenterna tycker att det är viktigt att kunna få information som berör Schenkers mål och visioner, detta stärker tillhörigheten. Att en tydlig profilering, när det gäller kläder och bilar, stärker identiteten, det var de flesta respondenter överens om. Som önskemål för att kunna hämta upp information på så tyckte man att facket var det bästa alternativet, men anslagstavlan nämndes också som ett bra alternativ. Även mobitext nämndes som ett bra alternativ för att kunna ta del av information som Schenker vill nå ut med.Item Blogging - a Democratic Movement of Citizen Involvement or a Global Mass Attempt of Communal Self-Absorption? A qualitative study of motivations for blogging(2009-03-06T07:18:37Z) Gombert, Moritz; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik och masskommunikation; Göteborg University/Department of Journalism and Mass CommunicationTitel: Blogging – a Democratic Movement of Citizen Involvement or a Global Mass Attempt of Communal Self-Absorption? Författare: Moritz Gombert Termin: Påbyggnadskursen, vårterminen 2007 Abstract: Blogging has become a global mass phenomenon with a currently estimated total number of 70 million registered weblogs worldwide. The development of free blog software has tremendously lowered the barriers for mass amateur publishing. This study seeks to investigate the blogging phenomenon. Critiques refer to blogging as a collaborative form of navel gazing with little use to anyone but the self-important author. Others consider blogging an upcoming democratic mass movement of citizen involvement that has the potential to create a more egalitarian form of mass communication. This study comes to the conclusion that the average blogger is motivated to blog by less spectacular and rather mundane social reasons. As a matter of fact the analysis has often suggested the existence of parallels between blogging and offline forms of social interaction. Most of the recent discussion about blogging is focused on the so-called “A-list”. The A-list is a common term used to refer to the most popular weblogs. However the overwhelming majority of blogs are written by the average citizen. From the recently estimated 70 million weblogs worldwide only very few make it on the A-list. It is the private journal blog that represents the essential backbone of the blogosphere. This thesis seeks to illuminate the question of why people maintain weblogs. It is thereby focused on less frequently visited weblogs written by average citizens in journal style. Concerning methodology this thesis employs a qualitative research approach based upon online interviews that were conducted in German speaking countries. Both primary research and secondary research were used in order to illuminate the research subject. The former type of research is embodied by eight qualitative online interviews while the latter type is represented by the technical literature. The results of the interviews were analyzed in the context of the literature research’s findings. The analysis brought to light that bloggers are neither self-important narcissists nor does blogging represent a global movement of democratic self-expression. Rather blogging is motivated by diverse social motives that are rather mundane and unspectacular. For instance, some bloggers used their blogs for emotional relieve while others engaged with blogging to meet new friends or to work on issues of identity. Most of the time community feelings were only described as relevant in cases where the blogger was interacting with his or her “community“.Item IMAGINE‐ en plats i cyberspace för miljöintresserade lärare och elever(2009-03-06T07:21:20Z) Lindström, Helene; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik och masskommunikation; Göteborg University/Department of Journalism and Mass CommunicationTitel: IMAGINE‐ en plats i cyberspace för miljöintresserade lärare och elever Författare: Helene Lindström Handledare: Jan Strid Kurs: Medie‐ och kommunikationsvetenskap påbyggnadskurs D Termin: VT 2007 Syfte: Undersökningens syfte är att ta reda på vilka attityder och dominerande föreställningar, eller uppfattningar, som gymnasieungdomar har vad gäller frågor om miljö och hållbar utveckling Metod: En kvantitativ enkätundersökning Material: Gymnasieungdomar i åldern 16‐19 år Resultat: Undersökningen visar att ungdomars intresse för frågor om miljö och social rättvisa har ökat kraftigt sedan år 2005. Ungdomarna tror själva att de kommer att bli ännu mer intresserade om några år. Ungdomar tycker att miljöfrågan är mycket viktig och de tror att det kommer att vara den viktigaste frågan om tio år. Trots detta har få av dem sökt information om miljö på Internet eller annat sätt. Störst inverkan på hur intresserade ungdomar är av miljöfrågor tycks familjen ha. Tidigare forskning har visat att det finns brister i svenska skolans utbildning i hållbar utveckling. Lärare tycker att frågan om hållbar utveckling är viktig och de är intresserade av att undervisa om den, men de saknar själva relevant och aktuell utbildning, nytt undervisningsmaterial, stöd uppifrån samt forum för kunskapsspridning och erfarenhetsutbyte. En av de viktigaste slutsatserna i den här undersökningen är således att det finns ett behov av en extern aktör som kan arbeta för samt bilda opinion kring frågan om lärarnas utbildning i hållbar utveckling, bidra med utbildningsmaterial samt erbjuda lärare det forum som de efterfrågar. Genom att göra det kan man nå ut till ungdomar där de är mest tillgängliga för utbildning kring hållbar utveckling‐ i skolmiljön.Item Från politisk arena till lokal marknadsplats. En studie av innehållet i den borgerliga landsortspressen 1927-2007(2009-03-25T12:09:35Z) Jacobsson, Diana; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik och masskommunikation; Göteborg University/Department of Journalism and Mass CommunicationTitel: Från politisk arena till lokal marknadsplats: En studie av den borgerliga landsortspressens lokala innehåll 1927-2007 Författare: Diana Jacobsson Kurs: Påbyggnadskursen, Medie- och kommunikationsvetenskap Handledare: Monika Djerf-Pierre Termin: Vårterminen 2008 Syfte: Studien avser att besvara frågan vad som fokuseras i landsortspressens lokala rapportering och hur utvecklingen rörande det lokala innehållet har sett ut under perioden 1927-2007 Metod: Etnografisk, kvalitativ textanalys Material: De lokala morgontidningarna Barometern, Borås Tidning, Jönköpings-Posten, Nya Wermlands-Tidningen, Sundsvalls Tidning, utgåvan den första onsdagen i februari vart tionde år 1927-2007, nio nummer av varje titel Huvudresultat: De lokala nyheterna i den borgerliga landsortspressen har utvecklats – från att under den första halvan av 1900-talet bestå av korta notiser som befinner sig i skuggan av artiklar som behandlar internationella och nationella händelser – till att tydligt dominera tidningarnas innehåll. Varje tidnings texter är på ett märkbart sätt en produkt av sin tid. Utifrån hur innehållet har förändrats under den undersökta perioden menar jag att tidningarna har gått från att vara ett partipolitiskt organ med ”global” blick och världshändelser i fokus – till att bli en produkt med en uppsjö av oförargliga lokala nyheter som verkar i marknadens tjänst.Item Brödrafolkens bro Ett byggprojekt i tre norska och tre svenska tidningar(2010-03-05T13:14:10Z) Jalakas, Anders; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik och masskommunikation; Göteborg University/Department of Journalism and Mass CommunicationTitel: Brödrafolkens bro. Ett byggprojekt i tre norska och tre svenska tidningar Författare: Anders Jalakas Antal sidor: 72 inklusive bilagor, innehållsförteckningar mm Institution och universitet: Institutionen för Journalistik och masskommunikation (JMG) vid Göteborgs Universitet Syfte: Syftet med undersökningen är att undersöka innehållet i nyhetsrapporteringen om Svinesundsbroprojektet i norsk och svensk press samt att undersöka om det finns skillnader mellan svensk och norsk press i rapporteringen om broprojektet. Frågeställningar: Frågeställning A. Vilka delar av Svinesundsbroprojektet beskrivs mest frekvent i norsk respektive svensk press? Hur ser frekvensrangordningen ut i norsk jämfört med svensk press. Frågeställning B. Vilka tema är mest frekventa i nyhetsrapporteringen om Svinesundsbroprojektet i norsk respektive svensk press? Hur ser frekvensrangordningen ut i norsk jämfört med svensk press? Frågeställning C. Med vilken frekvens får olika typer av aktörer komma till tals i nyhetsrapporteringen om Svinesundsbroprojektet i norsk respektive svensk press? Frågeställning D. Vilket lands tidningar har mest korta texter? Frågeställning E. Är nyhetsrapporteringen om Svinesundsbroprojektet i norsk press mer kritisk än svensk? Eller är det möjligen tvärtom? Frågeställning F. Vad fick mest kritisk respektive positiv uppmärksamhet i svensk respektive norsk press? Hypotes: Det finns skillnader i kritisk tendens i nyhetstexter i Sverige och i Norge. Metod: Kvantitativ innehållsanalys Material: 208 texter ur Göteborgs-Posten, Bohusläningen, Strömstads Tidning, Halden Arbeiderblad, Fredrikstad Blad och Aftenposten under perioden 030101–050415. Huvudresultat, syfte: Både norsk och svensk press beskriver, trots att broprojektet omfattar många delar, huvudsakligen själva bygget av den nya bron. Skillnaderna i innehåll mellan respektive länder är små. Skillnaderna kan, vad avser kritisk tendens, förklaras med att en enda norsk tidning avviker från de andra fem undersökta. Troligen kan man inte tala om att det finns andra skillnader i innehåll mellan norsk och svensk press än de som kan förklaras med gängse nyhetsvärderingskriterier; i det här fallet särskilt närhet i rummet. Resultat, hypotes: Hypotesen falsifierades.Item Individualistisk kollektivism eller kollektivistisk individualism? - En studie om unga kinesers tolkningar av reklam(2010-08-09) Nordmalm, Niklas; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik och masskommunikation; Göteborg University/Department of Journalism and Mass CommunicationFörfattare: Niklas Nordmalm Titel: Individualistisk kollektivism eller kollektivistisk individualism? - En studie om unga kinesers tolkningar av reklam Kurs: Påbyggnadskursen (D) för medie- och kommunikationsvetenskap, Göteborgs Universitet Termin: VT 2010 Syfte: Studien avser att, utifrån en receptionsanalytisk forskningstradition, analysera den unga generationen kinesers tolkningar av reklam med hänseende till följande frågeställningar: 1. Vilka tolkningar gör den unga generationens kineser av reklam? 2. I vilken utsträckning kan de här tolkningarna göras utifrån olika föreställningar om kollektivistiska kontra individualistiska kulturer? 3. Går det utifrån att vi känner till den unga generationen kinesers tolkningar av reklam, i förhållande till individualistiska och kollektivistiska värderingar, antyda om Kina är under omvandling? 4. Hur kan utländska företag resonera med utgångspunkt i denna studie för framtida kommunikativa strategier i Kina? Metod: Kvalitativ receptionsanalys Material: Materialet har samlats in från de åtta intervjuer med kinesiska studenter som vistas i Sverige pga. studier. Huvudresultat: Studien har visat att de unga kineserna har en utbredd positiv inställning till reklam som del i Kinas omvandling. Detta som led i att respondenterna för studien tydligt uppfattar och samtidigt gör accepterande tolkningar av olika reklambudskap utifrån olika utländska företags intentioner. Trots detta förhandlar man om individualistiska reklambudskap i enlighet med sin kollektivistiskt kulturella tolkningsram, vilket innebär att en tolkning på en tolkning äger rum. Det kan vidare uppfattas som en motsättning att betrakta reklam som del i Kinas omvandling, då studien har dragit slutsatsen att Kinas kollektivistiska värderingar står sig starka och orubbliga som en konsekvens av att en tolkning på en tolkning föreligger. Jag hävdar istället i denna studie att omvandlingen består i vad man väljer att knyta sin kollektivism till. Då familjen är utgångspunkten inom en kollektivistisk kultur framhåller jag att studien har visat att samhörighet och acceptans kan byggas upp kring andra noder. Som led i denna omvandling spelar både reklam och varumärken en högst betydelsefull roll. Med denna vetskap kan utländska företag i Kina i första hand utforma reklambilder som anspelar på kollektivistiska värderingar och i andra hand utforma reklambudskap som anspelar på individualistiska. Båda sätten leder fram till kollektivistiska ideal.Item Connecting the Dots – Intertextuality and Narrative in LazyTown(2010-08-09) Jonsson, Daniel; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik och masskommunikation; Göteborg University/Department of Journalism and Mass CommunicationTitle: Connecting the Dots – Intertextuality and Narrative in LazyTown Author: Daniel Jonsson Tutor: Marie Grusell Course: Media and Communication Studies Advanced Level Period: Spring 2010 Summary: The aim of this study is to analyze the intertextual and narrative components of the children’s TV-program LazyTown. This show has become very successful internationally, making it a rewarding subject for this sort of study, as well as the importance that intertextuality plays in the media today. From the previous research included in this analysis it becomes clear that genre plays a big role when conducting a qualitative analysis such as this one, and that one must always keep the intended target audience in mind. Characterization is the part of narrative theory that are in focus in this study. Resultwise it became apparent that there are few specific intertextual allusions, instead the intertextuality lies in the thematic broad strokes; for example what a single episode is about. The characters of LazyTown are defined as various stereotypes; such as the hero, villain, disciple and so on.Item “ The times they are a-changin’ ” En komparativ studie av den svenska videovåldsdebatten på 1980-talet och spelsvåldsdebatten på 2000-talet(2010-08-09) Andersson, Christer; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik och masskommunikation; Göteborg University/Department of Journalism and Mass CommunicationTitel ” The times they are a-changin’ “ En komparativ studie av den svenska videovåldsdebatten på 1980-talet och spelvåldsdebatten på 2000-talet Författare Christer Andersson Handledare Annika Bergström Kurs Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap, 15 hp Termin VT 10 Syfte Utföra en komparativ undersökning av den svenska videovåldsdebatten på 1980-talet och spelvåldsdebatten på 2000-talet. Metod Kvalitativ textanalys av 88 artiklar ur Aftonbladet, Expressen, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet Huvudresultat Videovåldsdebatten under de undersökta åren 1980-1989 innehåller väldigt tydliga drag av moralpanik medan spelvåldsdebatten 2000 – 2009 endast visar på enskilda aktörers tendenser till moralpanik.Item Den vikande skivförsäljningen(2011-02-22) Agertz, Henrik; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik och masskommunikation; Göteborg University/Department of Journalism and Mass CommunicationTitel: Den vikande skivförsäljningen – En statistisk analys av den svenska fonogramförsäljningen år 2000-2003 Författare: Henrik Agertz Kurs: Medie- och kommunikationsvetenskap, D-kursen VT 2005 Syfte: Syftet är att analysera tre olika hypoteser rörande den negativa utvecklingen av fonogramförsäljningen år 2000 till år 2003 med hjälp av SOM-undersökningen på riksnivå. Metod och material: En statistisk analys av Riks-SOM under åren 2000-2003. Huvudresultat: Undersökningen ger inget stöd för att de som laddar ner musik som ett huvudsyfte med sin internetanvändning har minskat sin CD-konsumtion i annan grad än de som inte laddar ner musik som ett huvudsyfte. Det finns en skönjbar, om än inte statistiskt säkerställd, skillnad som visar att de som lyssnar mer frekvent på privat lokalradio inte har minskat sin CD-konsumtion i högre grad än de som lyssnar i mindre omfattning. Tvärtemot har de istället en potentiellt mindre nedgång i sin CD-konsumtion är de som lyssnar mindre frekvent, vilket kan bero på att de lyssnar ofta har ett större musikintresse. Hos de som har tillgång till en DVD-spelare i hushållet finns det inte heller någon skillnad i minskningen av CD-konsumtionen mot de som inte har tillgång till DVD-spelare. Dessutom visar undersökningen att de som stått för den enda statistiskt säkra nedgången i sin CD-konsumtion är dem mellan 15 och 24 år som även, under både år 2000 och 2003, är de största CD-konsumenterna.Item ’…and why are there NGOs? The society is not enough! – a Study of The Public Opinion on Homelessness in Gothenburg’(2011-09-15) Håkansson, Malin; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik och masskommunikation; Göteborg University/Department of Journalism and Mass CommunicationTitle ’…and why are there NGOs? The society is not enough! – a Study of The Public Opinion on Homelessness in Gothenburg’ Author Malin Håkansson Assigner Göteborgs Stad, Sociala Resursförvaltningen (City of Gothenburg, Department of Social Services) Course (One year‐) Master Thesis in Media‐ and Communication Studies, Department of Journalism and communication, University of Gothenburg Semester Spring semester of 2011 Tutor Monica Löfgren Nilsson Number of pages 47 Purpose To examine the public opinion and the role of the media in the public opinion on homelessness among the citizens of Gothenburg Method Focus groups Material Results from conversations about homelessness in four different focus groups Main results The subject of homelessness appears to be somewhat of a non‐issue to the participants. They think it is important and have a lot of opinions regarding the situation, but at the same time it does not seem to be an issue that they consider in their everyday lives. Regarding definitions of homelessness, the participants mention two different ones: the more spontaneous definition includes people living on the streets (often referred to as drug addicts and alcoholics) and the second one includes people who have a place to stay but they do not have an address of their own. There are also two main views on the work that is being performed on homelessness: That very little is being done and more or less only by NGOs or that quite a lot is being done by the municipality but not enough. It is also mentioned by several participants that they do not know much about the municipal work and more information would be appreciated.Item Gränslös kommunikation. Kommunikation i ett globalt företag under förändring(2011-10-07) Borg, Åsa; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik och masskommunikation; Göteborg University/Department of Journalism and Mass CommunicationTitel Gränslös kommunikation Kommunikationen i ett globalt företag under förändring Författare Åsa Borg Kurs Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap avancerad nivå Handledare Annika Bergström Termin VT 2011 Syfte Att undersöka hur kommunikationen fungerat i ett globalt företag under förändring. Metod och material Kvantitativ enkätundersökning på ett totalurval av 138 mellanchefer på Volvo Business Services. 83 personer svarade vilket gav en svarsfrekvens på 60 procent Huvudresultat Med hjälp av en webbenkät har jag undersökt hur kommunikationen fungerat i det globala företaget Volvo Business Services under en förändring. Resultaten visade att en stor del av mellancheferna i företaget ansåg att informationen varit tillräcklig men att en betydande del ändå inte var nöjd med kommunikationen som gått ut. De upplevde då svårigheter att svara på frågor från anställda. Det visade sig även att mellancheferna föredrog att få informationen genom andra kanaler än de kanaler de fick. Här syntes det tendenser att de kanalerna som visade sig vara populärast var de som mottagarna inte själva behövde söka upp, utan de som kom direkt till dem. Vidare konstaterades det att kommunikationen över de kulturella gränserna behöver förbättras.