Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
Permanent URI for this communityhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/24913
Browse
Browsing Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL) by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 719
- Results Per Page
- Sort Options
Item Skriftspråkliga innemiljöer i förskolan Intervjuer och observationer(13-12-20) Bjerlemo, PernillaSyfte Syftet med studien är att ta del av några förskollärares tankar om skriftspråk och skriftspråkliga miljöer på förskolan. Det som är av intresse i studien är, om pedagogerna visar engagemang och intresse för skriftspråket i förskolan, dvs. hur de tänker när de ställer i ordning lärandemiljön inne, så att denna ska stimulera barns skriftspråks lära. Tror förskollärarna att lärandemiljön inomhus har betydelse för barns skriftspråks lära? Jag önskar också ta reda på hur förskollärarna skulle vilja att miljön såg ut om de själv fick bestämma. Metod Metoden som användes i studien är kvalitativ. Strukturerade och halvstrukturerade intervju-ande samtal samt observationer har utgjort empiriska redskap. Intervjuerna och observation-erna var tre till antalet, dvs. sammanlagt sex empiriska tillfällen. Resultat Samtliga förskollärare uppfattar att skriftspråksstimulering ska förekomma i förskolan. Pedagogerna uttrycker att skriftspråket ska ingå i den vardagliga pedagogiken på förskolan. De uttrycker att de inte önskar att förskolan ska vara som skolan och med det menar förskollärarna att i förskolan ska barnen få erfarenhet av skriftspråket och i skolan lär de sig skriva och läsa. Observationerna på innemiljön visar på många olika sätt hur förskollärarna arbetar för att stimulera barns skriftspråksinlärning. Det är olika artefakter, bokstäver, dokumentationer av skilda slag, bland andra vad barnen har gjort på förskolan som finns i barnens höjd i den mån det enligt pedagogerna går. Pedagogiska konsekvenser För att förskollärarna i förskolan på bästa sätt ska kunna hjälpa barn med skriftspråket, be-höver de ha en förståelse för barns skriftspråkliga process, eftersom förskolläraren då med-vetet kan ge stöd, ledning och uppmuntran när barnet lär sig om den skriftspråkliga omvärlden (Dahlgren, Gustavsson, Mellgren & Olsson, 1999, sid 116).Item Lärande i tamburen. En kvalitativ fallstudie om tamburen som pedagogisk atmosfär(2011) Eliasson, Elisabet; Piltorp, SandraItem Inskolning ur ett föräldraperspektiv - En fallstudie om föräldrars tankar och erfarenheter kring inskolning på en förskola i Västsverige(2011) Königsson, Malin; Ittner, HelenaItem Barns läs- och skrivstimulering i förskolan - En kvalitativ studie om barns skriftspråksstimulering i de gyllene åren(2011) Bayat Bayatani, Parvaneh; Holmgren, PiaItem Social kompetens i förskolan. Kvalitativa intervjuer med förskollärare om förskolans sociala uppdrag(2011) Johansson, CharlottaItem Föräldrars delaktighet i förskolan. En kvalitativ intervjustudie med pedagoger där föräldrar med annat modersmål än svenska är i fokus, utifrån delaktighet i förskolan(2011) Stefanovic, Katarina; Wikström, JennyItem Spegling av barns identitet. Pedagogers syn på hur de i samspel påverkar barns identitetsskapande(2011) Sohlman, GabrielleItem Barns kunskaper om skräp. Deras medvetenhet om hållbar utveckling i närmiljön(2011) Nielsen, Christina; Persson, MargaretaItem "Pepparkakan åkte båt!" En kvalitativ studie gällande barns strategier för att inkluderas i lek(2011) Bjurkvist, Carina; Karlsson, AnnikaItem Var det gott? En studie om barns delaktighet under måltiden(2011) Lundén, UlrikaItem Lärande för hållbar utveckling i förskolan - En kvalitativ studie om didaktiskt arbete med lärande för hållbar utveckling(2011) Atalarr, Djamileh; Nilsson, GunillaItem "Du har inte frågat om du får vara med." En videostudie om förskolebarns interaktion och kommunikation vid uppstart och ingång av lek(2011) Collin, Charlotta; Reynolds, SarahItem Den verbala makten. Förskolan som arena för barns maktutövande(2011) Lindblom, Sara; Ranttila, CarolinaItem Parental involvement in Multicultural Preschool Settings - A challenge for Educators(2011-12-09) Amini, Saedeh; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeAbstract Background The importance of establishing well-functioning parent-teacher relationships are clear objectives in the Swedish National Curriculum for Preschools, (Lpfö 98, Lpo 94 & Lgr 11 chapter 1-2). Parental involvement in preschool activities is seen as important for several reasons. Facilitating healthy child development, learning and socialisation are some of these reasons. During the past twenty years Sweden has become a multicultural society. Today, people from more than 170 countries live in Sweden, and about 18% of the population are first or second generation immigrants. Swedish preschools have become increasingly multicultural. The author´s experiences from working in multicultural schools and as a parent from another culture, coupled with knowledge from existing research on parental involvement in preschools, have been that for a variety of reasons it is difficult to involve certain groups of immigrant parents in preschool activities. Aims The purpose of this study was twofold: The first objective was to shed more light on how parents and teachers in a specific multicultural preschool looked upon the importance of parental involvement in the preschool, what opportunities parents might have to be active, and which factors that might prevent active participation. The second goal was to try to improve conditions and increase parental involvement in this same preschool through a number of organised activities. Theoretical perspectives Bourdieu’s “Theory of practice” and Bronfenbrenner’s “Ecology of Human Development” model were used as theoretical perspectives in the study. Methods To answer research questions linked to the first purpose of the study, seven parents, three teachers and a school manager were interviewed about their views on parental involvement. The parents had come to Sweden from countries such as Chile, Iran, Iraq, Lebanon and Turkey. The methods used in the second part of the study could best be describes as “experiments by nature and design”, were parents, children, and staff members were encouraged to participate in various activities aimed at strengthening their relationships, and increase parental involvement in the preschool. Results Interviews with parents and pedagogues indicates that both groups would welcome more parental involvement in activities and relations in the preschool, but that language and communication problems, different conceptions of childhood, or cultural differences in ways of looking at upbringing of children are creating obstacles. In addition, the family situation of many of the parents, such as long working hours, or lack of informal social network support were also brought up as complicating factors. The results from the second part of the study are showing, however, that the steps needed in terms of creating activities in the preschool which stimulate parental involvement, do not require great resources in terms of time and money, and could easily be integrated into the daily activities in the preschool.Item Läsförståelse i NO-undervisningen? Fem NO-lärare beskriver vilket stöd de ger och vilket stöd de efterfrågar(2012-11-12) Fjellman, Linda; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSyfte: Syftet med denna undersökning var att ur specialpedagogisk synvinkel kartlägga hur fem NO-lärare beskriver att de använder text i sin undervisning. Frågeställningarna var: Hur använder lärarna text i sin undervisning? Vilka läsförståelsestrategier undervisar lärarna om? Hur samverkar lärarna med specialpedagog kring elever med lässvårigheter? Vilket stöd efterfrågar lärarna för att utveckla sin undervisning? Teori: Då denna studie behandlar läsförståelse och undervisning, i vilken läraren har en aktiv roll och använder sig av dialog och kommunikation för att förklara fenomen och begrepp, har ett sociokulturellt perspektiv valts som teoretisk utgångpunkt. Metod: Datainsamlingen gjordes genom kvalitativa halvstrukturerade intervjuer med fem NO-lärare verksamma på högstadiet i olika stadsdelar i en storstad. Intervjuerna utformades som samtal utifrån en intervjuguide som tog sin utgångspunkt i undersökningens syfte och frågeställningar. Intervjuerna spelades in, transkriberades och analyserades. Resultat: Resultatet visar att samtliga lärare i undersökningen beskrev NO-texter som abstrakta, faktaspäckade och en utmaning för eleverna att ta till sig. Alla lärarna var medvetna om svenska elevers sjunkande resultat vad gäller läsförståelse och NO-kunskaper och kunde också beskriva att de såg svårigheter med läsförståelse i sina egna klasser men hur de valde att hantera detta varierade. Det blev tydligt hur olika lärarna använder text, antingen i periferin, i centrum eller integrerad. Ingen av dem undervisade om lässtrategier för faktatexter. Den vanligaste formen av stöd till elever med svårigheter att läsa var att läroboken fanns i mp3-form på nätet. Ingen av lärarna hade samarbete med specialpedagog. Alla lärarna önskade att de hade mer tid men svaren skiljde sig när det gällde vad de ville använda tiden till. Flera av lärarna menade att fortbildning i form av fördjupade ämneskunskaper skulle göra undervisningen mer effektiv. Få av lärarna eftersökte samverkan med specialpedagog för utveckling av undervisningen.Item Att möta nyanlända barn i förskolan - en intervjustudie(2013) Jönsson, Jill; Haverinen, PirjoItem Pedagogers utsagor om förhållningssätt gentemot barn i stressade situationer - i förskolans dagliga verksamhet(2013) Perry, Ana; Persson, Åse