Examensarbeten master, Högskolan för scen och musik
Permanent URI for this collectionhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/24950
Browse
Browsing Examensarbeten master, Högskolan för scen och musik by Subject "acting"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Parallel Reality. A Freaky Freaky Broadcast.(2023-01-24) Konstantinou, Eirini; University of Gothenburg/Academy of Music and Drama; Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musikMy research was on how news is being presented to the public and the means of manipulation that are being used to patronise the public in the intended direction. The product was a performance based on a fictional news bulletin. Fake news but also true facts behind the words. Exaggeration was my main tool to convince. I had to present a distorted reality. In this paper there’s a summary of the research that I have developed during my master studies. An extended description of my work as an artist and how I used my practical experiences in order to construct an artistic performance that will awaken people’s consciousness. Satire was my main tool for my research.Item Självarkeologi(2014-07-18) Wiréen, Tove; University of Gothenburg/Academy of Music and Drama; Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musikUnder mina år i skådespelaryrket har jag utvecklat ett allt starkare intresse för dramat mellan raderna i ett teatermanus. Jag vill få syn på hur och vad jag gör när jag arbetar och samarbetar. Min bakgrund som naturvetare har påverkat mitt sätt att se på världen: även konstnärligt är jag starkt inspirerad av ett naturvetenskapligt perspektiv . Jag har formulerat en skådespelarmetod som jag kallar självarkeologi och redogör för dess beståndsdelar genom att låna dramaturgin hos en teaterhändelse: ett läsdrama. Rollkaraktärerna representeras av de grundvalar på vilka strategin vilar. Mina personliga drivkrafter och erfarenheter som tillsammans lett fram till behovet av en metod representerar pjäsens grundkonflikt. Begrepp och procedurer som är självarkeologins komponenter ska ses som rollkaraktärernas handlingsval. Ett längre exempel på hur strategin kan tillämpas utgör pjäsens upplösning. Självarkeologi värnar det konstnärliga arbetet och samarbetet. Det hjälper skådespelaren att medvetandegöra gränsen mellan hens yrkesmässiga, konstnärliga handlingsval och hens privata handlingsval.