D-uppsatser
Permanent URI for this collectionhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/812
Browse
Browsing D-uppsatser by Subject "affärssystem"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Förstudieaspekter vid implementering av affärssystem(2005) Mobacken, Lars; Melin, Sebastian; Göteborgs universitet/Institutionen för informatikAtt implementera ett affärssystem är ett komplext projekt som kan innebära stora förändringar i en organisation. Mycket forskning har tillägnats problematiken kring implementering av affärssystem, eftersom många företag misslyckas med att integrera affärssystem med den befintliga verksamheten. Trots detta faktum har våra efterforskningar inte funnit någon övergripande teori eller referensram som belyst problematiken kring planeringen inför implementering, det vill säga förstudien. För att belysa problemet har vi gjort en deskriptiv komparativ analys av IT-koncernen SYSteams syn på förstudie. Uppsatsen har utgångspunkt i det material som framkom under tio intervjuer. Teorin utgick ifrån de fyra olika delarna struktur, uppgift, teknologi och personer (aktörer) i Leavitts ”diamond model”. Vår slutsats är att den påverkansfaktor som delarna i Leavitts ”diamond model” har på en förstudie kan härledas till de fyra aspekterna konsultens kompetens, erfarenhet, resursfördelning och affärssystemets storlek.Item Implementering av affärssystem i små och medelstora företag(2004) Wigren, Nicklas; Stjernlöf, Åza; Göteborg University/Department of InformaticsTillväxten inom området affärssystem är idag störst inom segmentet små och medelstora företag (SMF). Forskning visar att implementeringsprocessen misslyckas i ett stort antal fall och att SMF inte har den ekonomiska styrkan att klara av detta i samma utsträckning som storföretag. Därför behandlar denna uppsats vilka faktorer som ingår i implementeringsprocessen för SMF och undersöker vilket perspektiv forskningen, systemleverantör, återförsäljare och kunder har på processen. Detta görs genom fallstudier med en deskriptiv kvalitativ ansats på 18 stycken olika undersökningsobjekt. Syftet med denna uppsats var att kartlägga implementeringsprocessen för små och medelstora företag och att genomföra en komparativ analys. Resultatet visade att valet av affärssystem och återförsäljare gör att implementeringen får fokus på antingen produkten eller affärsprocesserna hos kunden. Det visade också att kundens ansvar för implementeringsprocessen ökar vid ett produktfokus. ’De företag som ingått i undersökningen har till största del installerat standardsystem där urvalskriterierna främst varit pris och enklare uppgraderingar.