Examensarbeten ämneslärarstudenter / Institutionen för Litteratur, Idéhistoria och religion
Permanent URI for this collectionhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/71442
Browse
Browsing Examensarbeten ämneslärarstudenter / Institutionen för Litteratur, Idéhistoria och religion by Title
Now showing 1 - 20 of 30
- Results Per Page
- Sort Options
Item ”Är det någon som har en katt?” –En kvalitativ intervjustudie som ämnar undersöka hur lärare på anpassade gymnasieskolan arbetar för att befästa kunskapen i elevernas långtidsminne.(2025-08-26) Krondahl, Samuel; Göteborgs UniversitetThis study is the first in it’s field and aims to investigates how religious education (RE) teachers within special education settings plan and structure their instruction to support students with intellectual disabilities in understanding and retaining abstract content. Given the cognitively demanding nature of religious education, the study focuses on pedagogical strategies aimed at facilitating comprehension and long-term memory consolidation. Empirical data were collected through six semi-structured digital interviews with seven RE teachers working with students aged 16–20 in the Swedish special education system. Thematic analysis was employed, guided by the theoretical framework of Cognitive Load Theory (CLT). CLT offers pedagogical principles for managing the mental effort required during learning, with the aim of enhancing knowledge retention. The findings suggest that while teachers occasionally apply strategies consistent with CLT, such approaches are often used reactively when initial instruction proves ineffective. The study indicates that instruction grounded in students' prior experiences from the outset may increase the likelihood of successful knowledge transfer to long-term memory. However, teachers frequently encounter a pedagogical dilemma, needing to balance the demands of academic content with the social and cognitive needs of their students.Item Att finna sig själv i det främmande – När ungas digitala identitetsskapande möter främmandegörande läsning(2024) Cronqvist, Martin; Nielsen Edstam, MoaThis research overview focuses on the relation between defamiliarizing literature and identity development in addition to the dynamics of identity development in an online context. The study has been conducted through research analysis of relevant studies and theories in the respective fields. Throughout the research it was found that defamiliarizing literature serves as a deconstructive force which has the potential to problematize youths’ preconceptions and thus the link to transformative learning was discovered. The online context was found to be characterized by a more affirmative disposition, not offering the same resistance that defamiliarizing literature does. In conclusion the transformative processes showed some similarities but also conspicuous differences regarding tempo and distance for example. The importance of understanding both narratives has been determined and possible methods for implementing these findings to facilitate learning that is compliant with the Swedish curriculum has been presented.Item ”Bokstav och feedback så man vet vad man kan förbättra” – Elevers uppfattningar om utveckling i muntlig framställning genom bedömning och feedback inom svenskämnet(Göteborgs universitet, 2022) Ulvenstål, AnnaAtt lärare sätter betyg är mer eller mindre ofrånkomligt, då det är en del av lärares uppdrag samt ett myndighetsutövande som de i sin yrkesroll är ålagda att genomföra. Forskning visar att elever behöver vara involverade i bedömningsprocessen för att få en förståelse för det egna lärandet och att elever kan både uppskatta och ogilla bedömning beroende på dess utformning och innehåll. Denna studie syftar till att bidra med kunskap om huruvida olika bedömningsformer, betyg, formativ bedömning och feedback, upplevs bidra till utveckling enligt eleverna själva. Studien fokuserar på bedömning av muntlig framställning inom svenskämnets andra kurs Svenska 2. Materialet har samlats in genom en kvantitativ enkätstudie samt två semistrukturerade fokusgruppsintervjuer. Materialet har analyserats utifrån fenomenografisk metod i relation till ett kognitionsvetenskapligt perspektiv på lärande. Slutsatsen som dras är att elever upplever att såväl betyg som formativ bedömning och feedback kan bidra till utveckling och att dessa tillsammans i störst utsträckning anses bidra till utveckling inom muntlig framställning. Resultatet visar även att elever upplever att lärare främst använder sig av betyg i kombination med kort kommentar som bedömningsform, vilket i lägre grad anses gynna utvecklingen enligt eleverna. Därmed dras slutsatsen att lärarnas bedömningsform till stor del behöver förändras från bokstavsbetyg i kombination med kortkommentar till en alltmer omfattande för att bidra till ytterligare utveckling för eleverna i muntlig framställning.Item Elevers skiljetecken: Gymnasieelevers attityder till och bruk av skiljetecken och skrivtecken i svenska(2024) Larsson, Emil; Göteborgs universitetAnvändningen av skiljetecken kan ses som en självklarhet vid skrivandet av texter. Ändå är forskningsområdet om elevers skiljeteckensanvändning svagt. Föreliggande arbete har därför haft som utgångspunkt att undersöka gymnasieelevers attityder till och bruk av skiljetecken och skrivtecken i svenska. Arbetet har antagit en sociolingvistisk utgångspunkt, med attityder och lärares språkvårdande uppdrag i fokus. Materialinsamlingen har skett genom ett frågeformulär som har skickats ut till klasser som läser svenska 3. Enkäten har bestått av frågor som berör dels attityder till skiljetecken, dels hur eleverna ser på andras användning av skiljetecken i olika texttyper, dels vilka tecken som eleverna själva anser passar i olika språkliga situationer. Materialet har sedan bearbetats genom univariata och bivariata analyser, för att få syn på olika samband i relation till den teoretiska utgångspunkten. Resultatet visar på att eleverna till stor del uppskattar en regelmässig användning av skiljetecken, framför allt vad gäller i sakprosa och skönlitteratur. Samtidigt följer inte deras egen användning några etablerade regler i samma utsträckning. Något som sticker ut är flera elevers tendens till att följa engelska skrivregler, snarare än svenska, i vissa situationer. Det tycks även finnas en endimensionell förståelse för skiljeteckens funktion i skönlitteratur hos flera elever. Resultatet diskuteras utifrån dess språkvårdande och didaktiska implikationer. Om det är önskvärt att ge elever möjligheten att behärska en regelmässig skiljeteckensanvändning, och en förståelse för skiljetecknens funktioner, tycks dagens undervisning inte vara tillfyllest. Att ge eleverna bättre verktyg för att lättare tillägna sig korrekta språknormer, och att diskutera skiljetecknens funktion som stilmedel i skönlitteratur, kan vara två alternativ för att bidra till elevernas utveckling.Item Erövrandet av kontroversiella frågor - En didaktisk studie om svårigheter och möjligheter att undervisa om kontroversiella frågor i religionskunskap i Sverige(Göteborgs universitet, 2022) Antonsson, Axel; Gustafsson, AlexanderProjektets syfte är att utforma ett nytt stödmaterial för att undervisa om kontroversiella frågor i religionskunskap på gymnasial nivå. Arbetet skall bedrivas genom aktionsforskning, där framställning av nytt material skall ske i samarbete med religionskunskapslärare. Under avsnittet “befintligt material från Europarådet” kommer arbetet presentera det befintliga material som Skolverket hänvisar till vid hantering om kontroversiella frågor. Vars definition, avseende vad som utgör en kontroversiell fråga, är anpassad för att fungera utifrån en europeisk kontext. Avsnittet om tidigare forskning är uppdelat i två underrubriker. Varav den första redogör för olika definitioner av vad en kontroversiell fråga är, samt preciserar den definition som forskningsprojektet kommer utgå ifrån. Andra underrubriken redogör för hur lärare hanterar kontroversiella frågor vid undervisning. Arbetets projektbeskrivning består inledningsvis av en översikt av projektets olika steg, för att därefter delas in i fyra underrubriker: Urval, teoretisk utgångspunkt, metod och tidsplan. I avsnittet “urval” tydliggörs den urvalsmetod som skall ligga till grund för framtagningen av projektets empiriska material. I avsnittet för teoretisk utgångspunkt skall arbetet redogöra för ramfaktorteorin, vilken skall ligga till grund för inhämtning och analys av empirin. I metodavsnittet påvisas att arbetets olika steg är del i att besvara projektets frågeställningar. I tidsplanen så preciseras en tidsöversikt av projektets nio delar, för att där tydliggöra dels över hur lång tid projektet förväntas sträcka sig och dels hur tiden skall disponeras. Under avsnittet etiska överväganden redogör arbetet för de forskningsetiska principer som projektet skall tillgodose, samt hur arbetet ämnar uppfylla dessa principer. Arbetets sista avsnitt redogör för projektets betydelse och syftar till att visa på varför ett nytt stödmaterial för undervisning om kontroversiella frågor i religionskunskap är av största vikt.Item Feedback 2.0 - från AI till penna: En undersökning av AI-genererad formativ bedömning av debattartiklar(2024) Hallkvist, ChanelThis study explores how AI-generated feedback affects high school students’ writing. Twenty-four students got feedback on their debate articles from ChatGPT 3.5 and then revised their texts based on this feedback. The majority of the students’ texts improved in quality after using at least two feedback comments from AI. However, some students struggled to understand the feedback fully, highlighting the need for teachers to include an explicit dialogue to elaborate the feedback. This study contributes to the limited existing research on the integration of AI in assessment and wishes to provide insights into its potential benefits and limitations in supporting students’ ability to develop their texts.Item Förkroppsligandet av det abstrakta. Lärares syn på religion och materialitet(Göteborgs universitet, 2022) Ordenes Berggren, RebeckaThis study inquiries to research if this view of religion is also prominent in upper secondary school teachers teaching religious studies. This study aims to research the attitude of religious studies teachers in Sweden and their choices regarding material culture. Based on the theoretical frameworks of the ramfaktorsteorin and religion-and-materiality. The data was collected through a series of semi-structured interviews with upper secondary school teachers certified to teach religious studies at an upper secondary school level, meaning they have an university level education in religious studies. All of the teachers work in south west Sweden and had been working as religious studies teachers for more than ten years. The results conclude that there are multiple factors to be taken into consideration when using material culture in teaching. Time, schedule, the students, the school’s economics and the teachers themselves are important factors affecting the possibility to use material culture in school. When it is used it is either as a tool for students to understand abstract reasonings or the object itself is of importance.Item Framställning av religion i läromedel. En kvalitativ studie om läromedels framställning av religion, läromedelsanvändning och vilka kunskaper och förmågor läromedlet kan bidra till.(Göteborgs universitet, 2022) Alkodri, Duaa; Wikholm, ElsaProjektets syfte är att undersöka användningen av läromedel samt perspektiv på dess användning, men även att lyfta fram vilka kunskaper och förmågor som det utvalda läromedlen bidra till. Projektet utgår från de tre vanligaste läromedlen i religionskunskap som enligt Broberg (2019) är läroböcker, dokumentärer och bilder. I områdesöversikten lyfter projektet fram tidigare forskning om olika typer av läromedel, hur religiöst positionerade elever uppfattar religionsundervisningen samt övergripande problematiska framställningar av religion i religionskunskapsundervisningen. Områdesöversikten lyfter fram både svensk och internationell forskning. Projektet är en kvalitativ studie som inkluderar både klassrumsobservation och intervjuer med lärare och elever. Den teoretiska utgångspunkten för projektet är Big Ideas. Projektansökan avslutas med etiska överväganden och projektets betydelse.Item Grammatik i kris: vägen framåt för grammatiken En forskningsöversikt om traditionell och integrerad grammatikundervisning(2024) Ståhlbrand, Alva; Gerle, Alice; Göteborgs UniversitetSedan 1980-talet har flera studier uttryckt oro för den skolgrammatiska traditionen. Flera forskare menar att grammatikundervisningen behöver integreras i svenskämnets andra moment för att fylla en funktion, men det finns meningsskiljaktigheter när det kommer till hur lärarna ser på dessa två sätt att undervisa i grammatik. Arbetet utgår från två frågeställningar vars syfte är att sammanställa vad forskningen från 1980-talet fram till nu säger om hur elevers kunskaper påverkas av att integreras och kontextualiseras i undervisningen. Arbetet har även som utgångspunkt att ta reda på hur elevers grammatikkunskaper påverkas av att eleven har traditionell eller integrerad grammatikundervisning, samt vilka för- och nackdelar som kan finnas med dessa tillvägagångssätt. Resultaten tyder på att kontextualiserad grammatikundervisning kan ha fler fördelar för elevernas inlärning än vad den traditionella grammatikundervisningen har. Resultatet har dock visat att det behövs mer forskning inom Detta.Item Grammatik utan panik - En forskningsöversikt om lyckad grammatikundervisning med fokus på innehåll, lärarroll och konkreta undervisningsupplägg(2022) Rinkinen, Mona; Sjöstrand, MariaDespite the fact that grammar teaching has been part of the content of the Swedish subject for a long time, it is possible to discern divisions between the role of grammar in school and how it is valued. Although the subject plan states that students should work on their grammar skills, there is a negative view on the subject among students, upcoming teachers and active teachers. In addition, teachers tend to educate grammar in a non-evidence-based way. The purpose of the following research overview is to identify what is included in successful grammar teaching based on content, teacher's role and concrete teaching methods. The study is a thematic analysis based on 32 sources. Firstly, the results show that successful grammar teaching contains linguistic metaconcepts, threshold concepts and contextualized teaching. Secondly, the result show that the teacher's role in successful grammar teaching includes broad pedagogical and subject knowledge. In addition, a successful teaching role also means taking responsibility for teaching and a positive attitude towards grammar. Thirdly, the results show several teaching methods which, according to research, contribute to successful grammar teaching. A pattern that can be seen from the results is that evidence-based content functions in different ways as a tool to understand student's current level of knowledge. A further pattern is that the teacher's knowledge and attitudes towards grammar influence the outcome of grammar education. A pattern regarding the teaching methods is that many of the methods include exploratory conversations about grammar. Finally, it is stated that the research overview is a contribution to a more evidence-based grammar teaching. Further research on grammar didactics is requested.Item Grammatiken bakom kulisserna En studie om grammatisk progression mellan läroböcker för Svenska 1 och Svenska 3(Göteborgs universitet, 2022) Mesic, AminaSkrivelser för grammatikundervisning i kurserna Svenska 1 och Svenska 3 förekommer endast implicit i Skolverkets (2011) styrdokument. Grammatikdidaktisk forskning pekar på att grammatik bör undervisas i funktionella och autentiska sammanhang för att kunskaperna ska bli meningsfulla och användningsbara för eleverna. Därför bör grammatiken inte göras isolerad i undervisningen, och inte heller i gymnasieskolans svenskkurser. Syftet att belysa huruvida grammatik presenteras och utvecklas i läroböcker för Svenska 1 och 3. I föreliggande studie analyseras fyra läroböcker för Svenska 1 och fyra för Svenska 3. Forskningsfrågorna i studien handlar om huruvida det förekommer grammatiskt innehåll i böckerna, och hur det i sådana fall presenteras och placeras, om och hur grammatik legitimeras och om man kan urskilja progression och utveckling i grammatiken mellan läroböckerna för Svenska 1 och Svenska 3. Detta har gjorts genom en induktiv textanalys samt en legitimeringsanalys utifrån van Leeuwens legitimeringsteori. Undersökningen visar att grammatiken inte har en framstående plats i läroböckerna för Svenska 1 och Svenska 3, men grammatiska begrepp och kunskaper förekommer. I läroböckerna för Svenska 1 fokuseras det främst på språkriktighet, men det finns grammatiska inslag, om än få och implicit, i alla böckerna. Dessutom finns det tecken på grammatisk progression i alla läromedelsserier, trots att den varierar i både uttryck och grad. Det är främst i en av läroboksserierna, Svenska 1 helt enkelt och Svenska 3 helt enkelt, som innehåller mest grammatisk kunskap som kopplas till funktionella sammanhang, medan de andra i ingen eller låg grad relaterar grammatisk kunskap till funktionella sammanhang. Den vanligaste formen av legitimering i böckerna är rationalisering och auktorisering, men inte alla böcker speglar legitimeringen i hur grammatiken avhandlas.Item Grammatiken bakom kulisserna: En studie om grammatisk progression mellan läroböcker för Svenska 1 och Svenska 3(Göteborgs universitet, 2022) Mesic, AminaSkrivelser för grammatikundervisning i kurserna Svenska 1 och Svenska 3 förekommer endast implicit i Skolverkets (2011) styrdokument. Grammatikdidaktisk forskning pekar på att grammatik bör undervisas i funktionella och autentiska sammanhang för att kunskaperna ska bli meningsfulla och användningsbara för eleverna. Därför bör grammatiken inte göras isolerad i undervisningen, och inte heller i gymnasieskolans svenskkurser. Syftet att belysa huruvida grammatik presenteras och utvecklas i läroböcker för Svenska 1 och 3. I föreliggande studie analyseras fyra läroböcker för Svenska 1 och fyra för Svenska 3. Forskningsfrågorna i studien handlar om huruvida det förekommer grammatiskt innehåll i böckerna, och hur det i sådana fall presenteras och placeras, om och hur grammatik legitimeras och om man kan urskilja progression och utveckling i grammatiken mellan läroböckerna för Svenska 1 och Svenska 3. Detta har gjorts genom en induktiv textanalys samt en legitimeringsanalys utifrån van Leeuwens legitimeringsteori. Undersökningen visar att grammatiken inte har en framstående plats i läroböckerna för Svenska 1 och Svenska 3, men grammatiska begrepp och kunskaper förekommer. I läroböckerna för Svenska 1 fokuseras det främst på språkriktighet, men det finns grammatiska inslag, om än få och implicit, i alla böckerna. Dessutom finns det tecken på grammatisk progression i alla läromedelsserier, trots att den varierar i både uttryck och grad. Det är främst i en av läroboksserierna, Svenska 1 helt enkelt och Svenska 3 helt enkelt, som innehåller mest grammatisk kunskap som kopplas till funktionella sammanhang, medan de andra i ingen eller låg grad relaterar grammatisk kunskap till funktionella sammanhang. Den vanligaste formen av legitimering i böckerna är rationalisering och auktorisering, men inte alla böcker speglar legitimeringen i hur grammatiken avhandlas.Item Grammatikundervisning i skolan En forskningsöversikt om lärares uppfattningar och praktik samt om elevers skrivutveckling och metalingvistiska förståelse(Göteborgs universitet, 2022) Krantz, Joakim; Persson, LinneaSammanfattning Av kursplanen i svenska för årskurs 7–9 framgår att elever ska ges möjlighet att utveckla kunskaper om språkliga strukturer och grammatik. Dessa kunskaper förväntas bidra till elevers skrivutveckling, men det tycks finnas utmaningar med att koppla grammatik till skrivande. Syftet med denna forskningsöversikt är att undersöka hur grammatikundervisning kan främja elevers skrivutveckling och metalingvistiska förståelse, genom att jämföra funktionell (deskriptiv) och traditionell (preskriptiv) grammatikundervisning. Vidare intresserar vi oss för hur lärare uppfattar grammatikundervisning i skolan, samt hur deras praktik ser ut. Forskningsöversikten består av empirisk forskning riktad mot tre frågeställningar: 1. Vad har lärare för uppfattningar om grammatik och grammatikundervisningens form och funktion? 2. Hur ser lärares grammatikundervisning ut? 3. Vad har grammatikundervisning för effekt på elevers fortsatta skrivutveckling och metalingvistiska förståelse? Resultaten visar att lärare har skilda uppfattningar om grammatik och grammatikundervisning. Några uppfattar att grammatikundervisningen syftar till att lära eleverna regler för språkets bruk och byggnad, medan andra vill lära eleverna att se grammatiken som ett redskap för att göra språkliga val. Vidare tycks lärare ha svårigheter med att praktisera funktionellt även om de är positiva till en sådan metod. I dessa fall uppstår en diskrepans mellan lärares uppfattningar och praktik. Avslutningsvis tycks funktionell grammatikundervisning vara mer gynnsam för elevers skrivutveckling och metalingvistiska förståelse än traditionell grammatikundervisning. För att lärare ska kunna erbjuda grammatikundervisning som på bästa sätt gynnar elevernas skrivutveckling och metalingvistiska förståelse tycks lärare vara i behov av fortbildningsinsatser.Item I nöd och lust En forskningsöversikt om värdet av läsupplevelser i en splittrad litteraturundervisning(Göteborgs universitet, 2021) Dahlström, Martin; Lithner, MagdalenaThere is a tendency in modern education to favour the measurable above abstract knowledge. This also applies to the teaching of literature, which is complicated as the aesthetic value of reading is not blatantly visible in tests or exams. As literature teaching becomes more instrumental and fragmented, there is a risk that the pleasure of reading gets squandered in the process. In this literature review, the possibilities of literature teaching in modern research are examined in relation to two key aspects: the pleasure or desire to read and the reading experience. This is defined as the state of being immersed in a text via thoughts, feelings, and reactions experienced by the reader. The research material consisting of dissertations, articles, and books was selected through an explorative literature study. Two research questions examine: 1) What aspects of reading experiences can be found in modern research. 2) What aspects of the value of literature can be found in modern research. First, the different perspectives of the reading experience are examined. Themes such as the use of pleasure, reader identification, the framework set by the curriculum and syllabus, and the reading experience as the solution to a teaching caught in the middle of dichotomies are discussed. Secondly, we examine how the value of literature is presented in research, both implicitly and explicitly, and how students and teachers legitimize reading literature. The results exhibit the reading experience as both the solution to a literature teaching torn between dichotomies and the value of literature. We concluded that by allowing the more pleasurable sides of reading to enter the classroom, students are encouraged and motivated to experience literature in new ways. This could transform the teaching of literature and prove to be a solution to the challenge of balancing measurable knowledge and the inclusion of the unmeasurable that may be even more critical in its complexity.Item Den kognitiva utmaningen med digitaliserad undervisning(2022) Hallkvist, Chanel; Sund, JoelThe technological advancement of society has an increasing impact on the education system. According to a report by the Organization for Economic Cooperation and Development (OECD), almost every student today has access to their own computer at school. This means that most teaching done today is done using a variety of digital tools. This research overview aims to examine what previous research says about how digital tools affect students' cognitive abilities and how digitization affects teaching. The research overview is based on fourteen international studies published between 2002 and 2020. Our research is based on studies conducted on students from middle school up to university, where the younger ages are overrepresented. These studies are divided into three categories: research investigating cognitive abilities; teaching; and both. The conclusion drawn from digital writing research is that students' text quality tends to improve and their motivation increases, while traditional writing is essential to cognitive development. As such, the material highlights the importance of integrating substantial knowledge about the use of digital tools in the classroom. In addition, the material emphasizes the need for teachers to reflect on their impact on the learning environment. The research overview also discusses why continued research is needed to fully understand the implications for students' knowledge development.Item ”Lite freakish har hon varit.” En studie om didaktisk potential i värdegrundsarbetet utifrån ungdomsromanen Inuti huvudet är jag kul av Lisa Bjärbo.(göteborgs universitet, 2022) Vårhall, RebeckaSyftet med arbetet är att undersöka i vilken utsträckning det skönlitterära verket Inuti huvudet är jag kul av Lisa Bjärbo (2019) besitter didaktisk potential vid arbete med värdegrundsfrågor på gymnasial nivå. Detta kommer genomföras med en tematisk närläsning av didaktisk karaktär och de fem temana för läsningen är människans okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män samt solidaritet mellan människor. Dessa teman är hämtade från skolans grundläggande värden. Studiens resultat visar att ungdomsromanen öppnar upp för en didaktisk potential som kan synliggöras genom samtal och diskussion om de fem temana som närläsningen utgått ifrån. Närvaron av dessa teman är olika stor, men möjlighet för att tolka in minst en händelse under varje tema finns. Det går inte att utesluta möjligheten att alla temana återfanns vid läsning av ungdomsromanen eftersom människan tenderar att finna det hen söker. Trots denna risk visar resultatet att Inuti huvudet är jag kul har en didaktisk potential vid arbete med skolans värdegrund. Genomgående för studien är dock att verket inte uppnår denna didaktiska potential av sig själv, utan det är först när elever och lärare gör något av det lästa som detta kan nås.Item Litteraturläsning i kulturellt heterogena klassrum: En intervjustudie om tre lärares förhållningssätt till litteraturläsning i kulturellt heterogena klassrum(Göteborgs universitet, 2022) Shaheen, DinaSyftet med detta examensarbete är att undersöka ett antal lärares förhållningssätt till litteraturundervisning i kulturellt heterogena klassrum. I ämnesplanen för svenska står det att eleverna ska få möta olika typer av skönlitteratur och texter där de ska få sätta innehållet i relation till bland annat egna erfarenheter (Skolverket 2011). Målet med denna undersökning är att ta del av lärarnas resonemang kring arbetsmetoder och legitimering av urval i ett heterogent klassrum med elever med olika bakgrunder och erfarenheter. Studien är baserad på tre kvalitativa forskningsintervjuer. Resultatet visar att en central del i lärarnas arbete är att väcka läslust och arbeta motivationshöjande genom olika redskap när de möter en låg kunskapsnivå och en bristande läsförmåga hos eleverna. En viktig del i den litterära undervisningen blir därmed att hjälpa eleverna genom olika metoder att ta till sig den text som ska läsas. I valet av litteratur tar lärarna inte hänsyn till elevernas olika etniciteter. Lärarna väljer litteratur som alla elever kan relatera till med allmänskliga teman. Samtliga lärare involverar elevernas erfarenheter i relation till den lästa texten och intar ett inkludernade förhållningssätt i den litterära undervisningen.Item När det är muntligt så är man väldigt lämnad åt sig själv - En empirisk studie om svensklärares bedömningar av muntlig framställning i Svenska 1(Göteborgs universitet, 2022) Delltorp, SofieThe aim of this study is to investigate how upper secondary teachers in the Swedish language grade oral presentations in the national test. The study uses two methods to reach the aim. In the first method the teachers were shown five oral presentations which they graded using the grading criteria for the national test. In the second method the teachers were interviewed about their teaching and grading of oral presentations in the first course of upper secondary Swedish. The primary results were firstly that the three teachers weren’t unanimous in their grading. Secondly they consider oral communication being one of the most important criteria to become democratic members of society. Two teachers were teaching to the test by preparing their students for the national test through an identical test before the real exam. The curriculum for upper secondary school says that students need to learn how to interact with others and that the grading should be equivalent, an aim which can be fulfilled through co-assessment. The teachers in the study utter that there is not enough time or ability to do so, but they believe that it would contribute to a more likeworthy assessment.Item Nu får dom ta och ge sig Om yrkeselevers kunskaper och attityder kring de, dem och dom samt lärares undervisning och attityd(Göteborgs universitet, 2022) Warchol, KarolinaSyftet med denna uppsats är att belysa yrkeselevers användning av pronomen de, dem och dom samt elevers attityder kring dessa. Studien ämnar till att undersöka hur svensklärare till eleverna ställer sig till deras användande av de, dem och dom i texter samt huruvida dessa vägs in vid bedömning. I undersökningen medverkade 107 elever och 4 lärare. Undersökningen genomfördes med lucktest och attitydenkäter. Resultatet av undersökningen visar att eleverna hade rätt på 64,8 % av luckorna i lucktestet, vilket är 20 procentenheter lägre än tidigare studier. Detta resultat ger indikationer på att det finns skillnader i yrkesgymnasium och högskoleförberedandes användande av de och dem. Studien hade även som syfte att visa de attityder som finns kring användande av de, dem och dom samt en dom-reform från elever och lärare. Elevernas attityder sammanfattas som att de känner att de bör kunna använda de/dem, men de tycker det är svårt. Det är mycket enklare att använda dom. Kring en dom-reform är svaret att eleverna vill införa dom som enhetsform. Lärarna som deltog i undersökningen tycker att dom hör till talspråket trots det pratar alla medverkande lärare om en oundviklig dom-reform. Lärarna undervisar och rättar alltid användandet av de och dem, dock ställer sig lärarna neutrala till elevers användande av dom. Den generella slutsatsen är då att lärarna på detta yrkesförberedande gymnasium lägger mycket vikt på att undervisa eleverna om korrekt bruk av de och dem, med fokus på detta vid rättning. Dock tas fel kring detta inte alltid med i bedömningen.Item Politikertal och muntliga redovisningar: En studie om användandet av modelltext i svenskämnets retorikundervisning på gymnasiet(Göteborgs universitet, 2022) Carlsson, WendelDenna studie undersöker användning av modelltext i gymnasieskolans retorikundervisning inom ramen för svenskämnet. I uppsatsen beskrivs i vilken utsträckning modelltexter används, vilka dessa modelltexter är samt hur modelltext används i läromedel för gymnasiets svenskkurser. Studien har även genom genreanalys undersökt vilka funktioner modelltexten har i genren läromedelstext. Metoderna som används är dels en enkätundersökning som tillfrågat svensklärare på gymnasiet om deras modelltextanvändande i retorikundervisningen, dels en läromedelsanalys som undersöker förekomsten av modelltext bland läromedel för de olika svenskämnena på gymnasiet. Båda visar att modelltexten har en självklar roll i retorikundervisningen. Bland de olika modelltexter som framkom i undersökningen kan en retorisk klassrumskanon märkas av med en grupp tal som förekom oftare än andra. Genreanalysen av hur modelltexterna används i läromedlen visar att det finns en viss variation när det gäller vilken roll modelltexten spelar. Rollerna kan delas in i fem kategorier: modelltext som illustrerande exempel, modelltext som analysobjekt, modelltext som övningsobjekt, modelltext som bildningsobjekt och modelltext som paratext, där två av kategorierna (modelltext som bildningsobjekt och modelltext som paratext) är nya i förhållande till tidigare forskning om genren läromedelstext. I uppsatsen föreslås avslutningsvis att det krävs mer forskning om hur modelltexter används i klassrummet, både ur ett utbildningsvetenskapligt och ett språkvetenskapligt perspektiv.