Arbetsrapport
Permanent URI for this collectionhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/4775
För mer information om denna serie, kontakta: Cajsa Malmström, e-post: cajsa.malmstrom@jmg.gu.se, telefon: 031-786 1195
Browse
Browsing Arbetsrapport by Title
Now showing 1 - 20 of 80
- Results Per Page
- Sort Options
Item 2001 års publicistiska bokslut. En rapport om 36 tidningars bokstäver och siffror(Institutionen för journalistik och masskommunikation, 2002) Andersson Odén, TomasItem 2002 års Publicistiska bokslut Del 1. Om tidningars redaktioner och innehåll(Institutionen för journalistik och masskommunikation, 2003) Andersson Odén, TomasItem 2002 års Publicistiska bokslut. Del 2 Om läsares och medarbetares syn på tidningar(2003) Wadbring, IngelaItem 2003 års Publicistiska bokslut, del 2. Sportens olika sidor: männens och de manliga sporternas revir(Institutionen för journalistik och masskommunikation, 2004) Andersson, UlrikaItem 2003 års Publicistiska bokslut. Del 1 Om tidningars redaktioner och innehåll(Institutionen för journalistik och masskommunikation, 2004) Andersson Odén, TomasItem 2003 års Publicistiska bokslut. Del 1 Om tidningars redaktioner och innehåll(2004) Andersson Odén, TomasItem 2004 års Publicistiska bokslut. Del 1 Om tidningars redaktioner och innehåll(Institutionen för journalistik och masskommunikation, 2005) Andersson Odén, TomasItem A-press med borgerliga ägare(2008) Andersson Odén, TomasItem Att undersöka otrygghet. En metodstudie(2003) Sandstig, GabriellaItem Barnen i nyheterna om tsunamin. En studie av mediernas rapportering under första månaden(Institutionen för journalistik och masskommunikation, 2006) Wallin, Ulf; Bjerling, Johannes; Lärkner, ChristofferItem Betala för nyheter på internet?(2003) Westlund, OscarItem Bilavgaserna och den allmänna opinionen(Institutionen för journalistik och masskommunikation, 2001) Fredriksson, MagnusItem Bilden av funktionshinder. En studie av nyheter i Sveriges Television(Institutionen för journalistik och masskommunikation, 2007) Ghersetti, MarinaItem Dagstidningen på 3,5 tum? En nutids- och framtidsstudie av svensk dagspress förhållande till mobila tjänster(2009) Ekström, Magnus; Granstrand, BjörnItem Fågel, fisk eller... Om klassresenärers medievanor(Institutionen för journalistik och masskommunikation, 2005) Öhlin, MiraItem FALSK OCH MISSVISANDE INFORMATION I SOCIALA MEDIER UNDER SAMHÄLLSKRISER. En samlad bild av forskning från olika fält(Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG), Samhällsvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet, 2024-11) Johansson, Bengt; Johansson, Sofia; Rodin, Pavel; Srugies, AliceItem Falska larm och äkta stormar. En studie av allmänhetens syn på myndigheter och medier i samband med SMHI:s varning inför stormen Simone 2013(Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, 2015) Spaak, MartinItem Far-Right Populist Rhetoric: Gendered Enemy Construction and Performative Masculinity(2025) Roka, AikateriniHow do far-right populist leaders use gendered political communication, specifically the construction of gendered enemies and the performance of masculinity, to reinforce their authority and shape political realities? By examining this, this study aims to contribute both theoretical and practical insights into the communicative strategies of contemporary far-right populism, offering a critical lens for understanding how language, identity, and power are combined in the construction of political reality. The study draws on Ruth Wodak’s Discourse-Historical Approach, van Dijk’s Socio-Cognitive Model, Judith Butler’s theory of gender performativity, Connell’s concept of hegemonic masculinity, and Benjamin Moffitt’s framework of populism as political style and adopts a qualitative research design grounded in Critical Discourse Analysis (CDA). The study focuses on speeches by Donald Trump (Waco Rally, 2023), Viktor Orbán (Tusványos Speech, 2024), and Jair Bolsonaro (Independence Day, 2022). The findings reveal that far- right populist leaders systematically construct enemies using rhetorical strategies of nomination, predication, and scapegoating. These enemies are often feminized, queered, or otherwise depicted as morally and culturally deviant, reinforcing a narrative of national crisis and cultural decline. At the same time, the leaders perform masculinity through language, posture, religious references, and emotional appeals that assert strength, protection, and control. The interaction between these elements is central to the affective and ideological appeal of far-right populist leadership, the more feminized and threatening the enemy, the more justified the leader’s authoritarian and masculine stance appears.Item Fokus på unga vuxna. Sociala förändringar och växande medieutbud skapar nya medievanor bland unga(Institutionen för journalistik och masskommunikation, 2007) Andersson, UlrikaItem Förtroendet för polisen. En analys av medborgarnas syn på polisen och dess roll i samhället 1986–2006(2007) Sandstig, Gabriella