RIPS: Rapporter från Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Permanent URI for this collectionhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/24431

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 22
  • Item
    Att utveckla hållbara samverkansmodeller för praktiknära forskning
    (Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, 2024-12) Olsson, Eva; Nordberg, Ann; University of Gothenburg
  • Item
    Sambandsanalyser Enkla statistiska metoder och exempel
    (Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, 2024-04-29) Lander, Rolf; Rosén, Monica; University of Gothenburg
    This publication is intended to be of help for students writing minor theses, and their mentors. It may also be a part of course litterature in basic statistical methods. Examples are made with the program IBM-SPSS. Introduction to commands for handling SPSS-files is given.Abductive reasoning in order to choose scientific problems is taken up, further to formulate them as research questions, and start building a problem frame for an investigation. Ways to combine qualitative and quantitative methods are discussed. Program theory is illuminated together with cognitive and causal mapping. Operationalising concepts into measures are exemplified in some detail. Validity and reliability are taken up, and also methodological artefacts like regression to the mean. Sampling, and especially sampling for case studies, is discussed. So are norms for how many individuals or cases that should be sampled, and also how to do with missing data. The concept of normality is taken up together with skewness, kurtosis and outliers. Alternatives to the normal distribution are briefly discussed. The debate about significance testing and adequate effect size s is commented, together with group and individual measures on reliable and clinical change. The robustness of regression is discussed, including bootstrapping. Methods like cross-tables and mean comparisons with dependent and independent data are given a specific chapter for about twenty different methods of parametric and non-parametric techniques. Simple regression and different correlation methods have a certain chapter as well as multiple regression (including polynomial regression) and path analysis. Logistic regression in binary, multinomial and ordinal variants are taken up. So are analysis of variance and covariance. In a final chapter three pedagogical trials made by teachers are reported on, together with t-tests, multiple regression, mixed ANOVA, and contrast analysis used.
  • Item
    Utvärdering av kompetensutvecklingsinsatsen Specialpedagogik för lärande (SFL)
    (Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, 2020-12) Thoutenhoofd, Ernst D.; Söderlund, Göran; Westman Andersson, Gunilla; Berhanu, Girma; Gerrbo, Ingemar; Göteborgs universitet; University of Gothenburg
  • Item
    Läroplansteori i och om lärarutbildning
    (Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, 2020-06-25) Jodal, Elsi-Brith; Lindblad, Sverker; Runesdotter, Caroline; Göteborgs universitet; University of Gothenburg
  • Item
    Samverkan genom uppdrag. Lärdomar för universitetet och samverkande partners i utbildnings- och forskningsuppdrag
    (Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, 2020-01) Olin, Anette; Hirsh, Åsa; Göteborgs universitet; University of Gothenburg
  • Item
    Lärarprofession i en tid av förändringar. Konferensvolym från den tredje nationella ämneskonferensen i pedagogiskt arbete
    (Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, 2019-05) Ackesjö, Helena; Frey, Louise; Häggström, Margareta; Olsson, Åsa; Reimers, Eva; Rosén, Jenny; Söderman, Johan; Wedin, Åsa; Reimers, Eva; Harling, Martin; Henning Loeb, Ingrid; Rönnerman, Karin; Göteborgs universitet; University of Gothenburg
  • Item
    Att bedöma språklig kompetens. Rapporter från projektet Nationella prov i främmande språk
    (Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, 2018) Erickson, Gudrun; Göteborgs universitet; University of Gothenburg
  • Item
    Partssamarbete med aktionsforskning för att förbättra skolledares ledarhandlingar
    (Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, 2018) Blossing, Ulf; Liljenberg, Mette; Göteborgs universitet; University of Gothenburg
  • Item
    15 år med nordiskt nätverk för aktionsforskning
    (Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, 2018) Rönnerman, Karin; Moksnes Furu, Eli; Salo, Petri; Göteborgs universitet; University of Gothenburg
  • Item
    Gymnasial lärlingsutbildning ur ett pedagogiskt och didaktiskt perspektiv - med utgångspunkt i försöksverksamheten 2008-2014
    (Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, 2017) Berglund, Ingrid; Höjlund, Gunilla; Kristmansson, Per; Enni, Paul; Göteborgs universitet; University of Gothenburg
  • Item
    På väg mot uppdrags- och processdrivna organisationer. Uppföljning av införandet av processledare i förskolor och skolor i Helsingborg
    (Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, 2017) Nehez, Jaana; Gyllander Torkildsen, Lisbeth; Lander, Rolf; Olin, Anette; Blossing, Ulf; Göteborgs universitet; University of Gothenburg
  • Item
    Fångad av praktiken: skolutveckling genom partnerskap
    (Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, 2016) Rönnerman, Karin; Olin, Anette; Eli, Moksnes Furu; Wennergren, Ann-Christine; Göteborgs universitet; University of Gothenburg
  • Item
    Matchning mellan lärares utbildning och befattning i grundskolan: Utveckling och tillämpning av en modell för differentierad klassifikation av lärarkompetens i Lärarregistret
    (Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, 2016) Hansson, Åse; Gustafsson, Jan-Eric; Göteborgs universitet; University of Gothenburg
  • Item
    Skola, lärare, samhälle - en vänbok till Sverker Lindblad
    (Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, 2016) Wärvik, Gun-Britt; Runesdotter, Caroline; Forsberg, Eva; Hasselgren, Biörn; Sahlström, Fritjof; Göteborgs universitet; University of Gothenburg
  • Item
    Långsiktigt hållbar vuxenutbildning i Västra Götaland
    (Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, 2015) Littke, Kerstin; Thång, Per-Olof; Göteborgs universitet; University of Gothenburg
  • Item
    Effekter av intensivundervisning i matematik. Utvärdering av ett pilotprojekt med personlig tränare i matematik för elever i behov av särskilt stöd
    (Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, 2015) Hansson, Åse; Göteborgs universitet; University of Gothenburg
  • Item
    Utbildning i svenska för invandrare på ett lärcenter. En utvärdering av verksamheten
    (Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, 2015) Reichenberg, Monica; Göteborgs universitet; University of Gothenburg
  • Item
    Processledare för skolutveckling. Uppföljning av införandet av processledare i ett verksamhetsområde i Helsingborg.
    (Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, 2014-04) Olin, Anette; Lander, Rolf; Blossing, Ulf; Nehez, Jaana; Gyllander, Lisbeth; Göteborgs universitet; University of Gothenburg
    I denna rapport, som tagits fram i samarbete mellan Helsingborgs stad och Göteborgs universitet, presenteras en uppföljning av kommunens satsning på att införa processledare på alla skolor och förskolor i ett av Helsingborgs verksamhetsområden. En kartläggning har genomförts av initieringen och nuläget i satsningen och mer specifikt har svar sökts på frågorna: • Hur är processledarnas arbete organiserat? • Hur styrs arbetet? • Vilka uppgifter arbetar processledare med? I en enkätundersökning till alla skolor och förskolor i området framkommer att betydelsen av processledarnas arbete i denna fas inte i någon stor utsträckning påverkat lärarnas arbete i klassrummen men däremot uppmärksammas en skillnad i lärarnas mötespraktik. I gruppintervjuer med alla rektorer och förskolechefer redogörs för vad processledarna arbetat med. Främst har arbetet rört mikroprocesser, såsom handledning vid pedagogiska diskussioner, men det finns ett önskemål om att processledarna i större utsträckning ska arbeta med makroprocesser, såsom ledning av strategiskt skolutvecklingsarbete. Intressant är att rektorer och förskolechefer har olika åsikter om nyttan av att ha processledare i sina organisationer. En del ser dem som ett hot mot det egna ledarskapet och en del som viktiga för att åstadkomma förbättring i sina verksamheter.
  • Item
    Resan till Bulgarien. En berättelse om ett internationellt utbildningsutbyte, dess organisering och förmågor som frigörs
    (Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, 2012-12-21) Henning Loeb, Ingrid; Göteborgs universitet; University of Gothenburg
    The report is based on a case study of an international exchange in which five Swedish students and a teacher participated in spring 2012, and which was highly valued by the students. The preparations for the international exchange and the trip were ‘shadowed’ – implying different ethnographic techniques and participatory observation. A narrative approach is the base for the report. The plot of the narrative includes the expressed motives of the teachers, the preparations for the trip and critical incidents and the Swedish students’ experiences during the trip. The Swedish students participating in the exchange were enrolled in the so-called introduction program in upper secondary education, a program for students who have not fulfilled the entry requirements for regular three-year upper secondary education programs. International exchange projects and trips have increased in Swedish upper secondary education during the last decades. Research informs on various positive effects, e.g. that students’ personal development is highly improved, through experiencing different cultures and cooperating with young people from another country. However, international projects are very rare for students in introduction programs, and there is no research reporting on exchange projects for students in the introduction program. The purpose of the study has been to describe and analyze the organizing of this trip and to identify the development of the students. The analysis of the development of the students is built on the concepts of John Dewey as elaborated in Democracy and Education. The contribution of this report is two-fold: a detailed organizing is explicated on how this specific teacher team has built up and institutionalized international exchange projects for their students in introduction programs, and the outcomes on the positive student experiences are described and analyzed. In the concluding part of the report, critical reflections are offered regarding the future possibilities of exchange projects for students in introduction programs. This is a critical issue since the curriculum of 2011 of upper secondary education states that international contacts and international exchange with other countries shall be encouraged.
  • Item
    Klinisk träning - kritik och möjligheter: En explorativ studie av KTC vid Sahlgrenska Akademien
    (Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, 2012-05-23) Lander, Rolf; Toshach-Gustafsson, Ingrid; Göteborgs universitet; University of Gothenburg
    At the Sahlgrenska Academy, situated at the university hospital of Gothenburg, much clinical training is placed at the Center for Clinical Training, an independent departement taking commissions from other departements of the academy. The report is an exploratory evaluation of the centers’ work seen mostly through the eyes of students and teachers with leading roles in the center. Six programs partici-pated in the evaluation, and they had remarkedly different amount of training wit-hin the center. In total the phycisian program used 0,5 days there, the dietist pro-gram 1 day, the physio-therapist program 5 days, the nurse program 6 days while the medical gymnastics used 85 days. The main method of evaluation was a quest-ionnaire to students, answered by 287 individuals (respons rate 71%). 88 % of the students thought there should be more clinical training in their education, even 74% of the medical gymnastics thought so. Questionnaire data were analyzed by structural equation modeling. In the measurement model several so called nested models were constructed. In the structural model the general factor academic self concept (with specific factor work self concept) was in the end related to learning approach (mainly study approach with practice approach as specific factor), to instruction on theory (specific factor instruction on practice, i.e. taking up practical issues in instruction), and the atti-tude to clinical training that students had had at the center. Controls were amount of worktime in hospitals (and the like) at holidays and nights, and also amount of voluntary training at the center, an option not very well known however. Attitudes to the clinical training were mainly related to instruction on theory (and not practice). Instruction on theory (but not on practice) was equally related to both kinds of learning approaches. Approach to practice was higher than appro-ach to learning in relation to academic concept. So, the result underlined the im-portance of theory in the education, but in the end the practice approach seems to be the test case for how well one has succeded in the program. These findings were corroborated in student group interviews.