RIPS: Rapporter från Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
Browse by
Recent Submissions
-
Utvärdering av kompetensutvecklingsinsatsen Specialpedagogik för lärande (SFL)
(Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, 2020-12) -
Läroplansteori i och om lärarutbildning
(Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, 2020-06-25) -
Samverkan genom uppdrag. Lärdomar för universitetet och samverkande partners i utbildnings- och forskningsuppdrag
(Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, 2020-01) -
Lärarprofession i en tid av förändringar. Konferensvolym från den tredje nationella ämneskonferensen i pedagogiskt arbete
(Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, 2019-05) -
Att bedöma språklig kompetens. Rapporter från projektet Nationella prov i främmande språk
(Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, 2018) -
Partssamarbete med aktionsforskning för att förbättra skolledares ledarhandlingar
(Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, 2018) -
15 år med nordiskt nätverk för aktionsforskning
(Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, 2018) -
Gymnasial lärlingsutbildning ur ett pedagogiskt och didaktiskt perspektiv - med utgångspunkt i försöksverksamheten 2008-2014
(Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, 2017) -
På väg mot uppdrags- och processdrivna organisationer. Uppföljning av införandet av processledare i förskolor och skolor i Helsingborg
(Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, 2017) -
Fångad av praktiken: skolutveckling genom partnerskap
(Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, 2016) -
Matchning mellan lärares utbildning och befattning i grundskolan: Utveckling och tillämpning av en modell för differentierad klassifikation av lärarkompetens i Lärarregistret
(Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, 2016) -
Skola, lärare, samhälle - en vänbok till Sverker Lindblad
(Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, 2016) -
Långsiktigt hållbar vuxenutbildning i Västra Götaland
(Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, 2015) -
Effekter av intensivundervisning i matematik. Utvärdering av ett pilotprojekt med personlig tränare i matematik för elever i behov av särskilt stöd
(Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, 2015) -
Utbildning i svenska för invandrare på ett lärcenter. En utvärdering av verksamheten
(Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, 2015) -
Processledare för skolutveckling. Uppföljning av införandet av processledare i ett verksamhetsområde i Helsingborg.
(Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, 2014-04)I denna rapport, som tagits fram i samarbete mellan Helsingborgs stad och Göteborgs universitet, presenteras en uppföljning av kommunens satsning på att införa processledare på alla skolor och förskolor i ett av Helsingborgs ... -
Resan till Bulgarien. En berättelse om ett internationellt utbildningsutbyte, dess organisering och förmågor som frigörs
(Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, 2012-12-21)The report is based on a case study of an international exchange in which five Swedish students and a teacher participated in spring 2012, and which was highly valued by the students. The preparations for the international ... -
Klinisk träning - kritik och möjligheter: En explorativ studie av KTC vid Sahlgrenska Akademien
(Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, 2012-05-23)At the Sahlgrenska Academy, situated at the university hospital of Gothenburg, much clinical training is placed at the Center for Clinical Training, an independent departement taking commissions from other departements of ... -
Barnskötare blir förskollärare: Enkätjämförelse med en reguljär förskollärarutbildning
(Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, 2012-05-23)Two cohorts of nursemaids took part in an education to become pre-school teach-ers in 2009 and 2011 at the University of Gothenburg. Their education was the same as pre-school teachers to be at the same university, with ... -
Specialpedagogiskt stöd, till vem och hur? Rektorers hantering av policyfrågor kring stödet i kommunala och fristående skolor
(Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, 2011-02-23)The general aim of the present study was to explore how head teachers (N = 683) for older students and head teachers (N = 250) for younger students in Swedish compulsory schools (community ruled and free schools) describe ...