Riktlinjer för design av attraktiva webbtjänster-vad informatik kan göra för att förbättra marknadsföring
Abstract
Varför är vissa företag och privatpersoners webbtjänster mer attraktiva och användarvänliga än andras?
Uppsatsen resulterade i ett antal kritiska faktorer, som är viktiga att ta hänsyn till vid utformning av
webbtjänster. Dessa är tillgänglighet, användarvänlighet, information, mervärde, uppdatering, varumärke,
nerladdningstid, interaktivitet och attraktion. Det har bland företag, under de senaste åren, blivt allt mer
vanligt att marknadsföra sina produkter och tjänster på Internet. Företagen har satsat stora summor på att få
egna webbtjänster. För en del företag har naturligtvis satsningarna varit lönsamma, för andra har det dock
varit tvärtom Många faktorer spelar in för att webbtjänsterna skall tillfredsställa så många aktörer som
möjligt. Att använda sig av färger som ger bra kontraster, att informationen kan nås genom maximalt tre
'klick' eller att inte använda bilder som tar lång tid att ladda ner, är några av de kriterier som spelar en
betydande roll. För att få information om användarnas intresse och beteende på sina webbtjänster kan
företag och privatpersoner använda sig av cookies eller chat. Detta kan vara en god respons för att se om
webbstjänsten uppfyller de krav som önskas. Ett exempel för att förtydliga och komplettera våra slutsatser
finns på Internet. Något tänkvärt är att på Internet är det kunderna som söker upp företaget och inte
tvärtom, som i de flesta andra medier. Se till att de inte blir besvikna!
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
Collections
View/ Open
Date
2000Author
Alfredsson, Ulrika
Höglund, Linda
Language
sv