• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Informatics / Institutionen för informatik (-2005)
  • C-uppsatser
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Informatics / Institutionen för informatik (-2005)
  • C-uppsatser
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Riktlinjer för design av attraktiva webbtjänster-vad informatik kan göra för att förbättra marknadsföring

Sammanfattning
Varför är vissa företag och privatpersoners webbtjänster mer attraktiva och användarvänliga än andras? Uppsatsen resulterade i ett antal kritiska faktorer, som är viktiga att ta hänsyn till vid utformning av webbtjänster. Dessa är tillgänglighet, användarvänlighet, information, mervärde, uppdatering, varumärke, nerladdningstid, interaktivitet och attraktion. Det har bland företag, under de senaste åren, blivt allt mer vanligt att marknadsföra sina produkter och tjänster på Internet. Företagen har satsat stora summor på att få egna webbtjänster. För en del företag har naturligtvis satsningarna varit lönsamma, för andra har det dock varit tvärtom Många faktorer spelar in för att webbtjänsterna skall tillfredsställa så många aktörer som möjligt. Att använda sig av färger som ger bra kontraster, att informationen kan nås genom maximalt tre 'klick' eller att inte använda bilder som tar lång tid att ladda ner, är några av de kriterier som spelar en betydande roll. För att få information om användarnas intresse och beteende på sina webbtjänster kan företag och privatpersoner använda sig av cookies eller chat. Detta kan vara en god respons för att se om webbstjänsten uppfyller de krav som önskas. Ett exempel för att förtydliga och komplettera våra slutsatser finns på Internet. Något tänkvärt är att på Internet är det kunderna som söker upp företaget och inte tvärtom, som i de flesta andra medier. Se till att de inte blir besvikna!
Examinationsnivå
Student essay
Universitet
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
URL:
http://hdl.handle.net/2077/1014
Samlingar
  • C-uppsatser
Fil(er)
hoglund.alfresson.pdf (409.8Kb)
Datum
2000
Författare
Alfredsson, Ulrika
Höglund, Linda
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV