• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Informatics / Institutionen för informatik (-2005)
  • C-uppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Informatics / Institutionen för informatik (-2005)
  • C-uppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Riktlinjer för design av attraktiva webbtjänster-vad informatik kan göra för att förbättra marknadsföring

Abstract
Varför är vissa företag och privatpersoners webbtjänster mer attraktiva och användarvänliga än andras? Uppsatsen resulterade i ett antal kritiska faktorer, som är viktiga att ta hänsyn till vid utformning av webbtjänster. Dessa är tillgänglighet, användarvänlighet, information, mervärde, uppdatering, varumärke, nerladdningstid, interaktivitet och attraktion. Det har bland företag, under de senaste åren, blivt allt mer vanligt att marknadsföra sina produkter och tjänster på Internet. Företagen har satsat stora summor på att få egna webbtjänster. För en del företag har naturligtvis satsningarna varit lönsamma, för andra har det dock varit tvärtom Många faktorer spelar in för att webbtjänsterna skall tillfredsställa så många aktörer som möjligt. Att använda sig av färger som ger bra kontraster, att informationen kan nås genom maximalt tre 'klick' eller att inte använda bilder som tar lång tid att ladda ner, är några av de kriterier som spelar en betydande roll. För att få information om användarnas intresse och beteende på sina webbtjänster kan företag och privatpersoner använda sig av cookies eller chat. Detta kan vara en god respons för att se om webbstjänsten uppfyller de krav som önskas. Ett exempel för att förtydliga och komplettera våra slutsatser finns på Internet. Något tänkvärt är att på Internet är det kunderna som söker upp företaget och inte tvärtom, som i de flesta andra medier. Se till att de inte blir besvikna!
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
URI
http://hdl.handle.net/2077/1014
Collections
  • C-uppsatser
View/Open
hoglund.alfresson.pdf (409.8Kb)
Date
2000
Author
Alfredsson, Ulrika
Höglund, Linda
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV