• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Sociology / Sociologiska institutionen (-2011)
  • Kandidatuppsatser (Department of Sociology / Sociologiska institutionen )
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Sociology / Sociologiska institutionen (-2011)
  • Kandidatuppsatser (Department of Sociology / Sociologiska institutionen )
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

hemmets sfär blir blå... en analys av en utställnings illustrationer utifrån ett genustänkande postkolonialt perspektiv

Abstract
Syftet med uppsatsen är att granska utställningen TEKNIKONER teknologins ikoner (2008) med utgångspunkt i ett genustänkande postkolonialt perspektiv. Med fokus på utställningens illustrationer och deras bildspråk, kommer utställningens delar och hela berättelse att analyseras utifrån följande frågeställningar: o Finns det budskap i illustrationerna som inte finns i texten? och o Återspeglas det stereotyper i illustrationerna som inte finns i texten? o Förstärker illustrationerna det som förmedlas i texten? eller o … talar illustrationerna istället emot texten? metod: Illustrationerna har analyserats utifrån att de ingår ett bildspråk. Ett antal frågor har formulerats utifrån det teorietiska ramverket. Frågorna har ställts till illustrationerna, var för sig och till utställningen i sin helhet, med hjälp av en teori om visuell semiotik. För att hitta mönster i bildspråket har andra illustrationer som tillhör projektet med bildspråket använts. Analysen har utförts genom en genomgång av utställningen från början till slut och genom uppföljningen av några teman som dykt upp under arbetets gång. Arbetet har fortskridit som en växelverkan mellan teori och metod. huvudresultat: Det finns budskap i illustrationerna och deras bildspråk som inte finns i texten. Illustrationerna ger intrycket av att händelseförloppet utspelas i Europa och att aktören är en man. Illustrationerna förstärker stereotypa bilder om till exempel hemmets sfär och den offentliga sfären. Illustrationerna förstärker bilden av att teknologin är manlig. De förstärker bilden av en heteronormativ kärnfamilj. Det bildspråk som finns i illustrationerna avspelar det talade språket, där ordet ”man” har flera betydelser och orden ”kvinna” enbart betyder honkön. Vad gäller Europas centrala roll i den teknologiska evolutionen förstärker illustrationerna textens budskap, men till viss del talar illustrationerna även emot texten.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/10306
Collections
  • Kandidatuppsatser (Department of Sociology / Sociologiska institutionen )
View/Open
Annika Bünz.pdf (1.300Mb)
Date
2008-06-12
Author
Bünz, Annika
Keywords
genus
intersektionalitet
postkolonial teori
museer
museiutställningar
visuell kommunikation
visuell semiotik
illustrationer
Series/Report no.
Magisteruppsats
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV