hemmets sfär blir blå... en analys av en utställnings illustrationer utifrån ett genustänkande postkolonialt perspektiv
Sammanfattning
Syftet med uppsatsen är att granska utställningen TEKNIKONER teknologins ikoner (2008) med
utgångspunkt i ett genustänkande postkolonialt perspektiv. Med fokus på utställningens
illustrationer och deras bildspråk, kommer utställningens delar och hela berättelse att analyseras
utifrån följande frågeställningar:
o Finns det budskap i illustrationerna som inte finns i texten? och
o Återspeglas det stereotyper i illustrationerna som inte finns i texten?
o Förstärker illustrationerna det som förmedlas i texten? eller
o … talar illustrationerna istället emot texten?
metod: Illustrationerna har analyserats utifrån att de ingår ett bildspråk. Ett antal frågor har
formulerats utifrån det teorietiska ramverket. Frågorna har ställts till illustrationerna, var för sig
och till utställningen i sin helhet, med hjälp av en teori om visuell semiotik. För att hitta mönster i
bildspråket har andra illustrationer som tillhör projektet med bildspråket använts. Analysen har
utförts genom en genomgång av utställningen från början till slut och genom uppföljningen av
några teman som dykt upp under arbetets gång. Arbetet har fortskridit som en växelverkan
mellan teori och metod.
huvudresultat: Det finns budskap i illustrationerna och deras bildspråk som inte finns i
texten. Illustrationerna ger intrycket av att händelseförloppet utspelas i Europa och att aktören är
en man. Illustrationerna förstärker stereotypa bilder om till exempel hemmets sfär och den
offentliga sfären. Illustrationerna förstärker bilden av att teknologin är manlig. De förstärker
bilden av en heteronormativ kärnfamilj. Det bildspråk som finns i illustrationerna avspelar det
talade språket, där ordet ”man” har flera betydelser och orden ”kvinna” enbart betyder honkön.
Vad gäller Europas centrala roll i den teknologiska evolutionen förstärker illustrationerna textens
budskap, men till viss del talar illustrationerna även emot texten.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2008-06-12Författare
Bünz, Annika
Nyckelord
genus
intersektionalitet
postkolonial teori
museer
museiutställningar
visuell kommunikation
visuell semiotik
illustrationer
Serie/rapportnr.
Magisteruppsats
Språk
swe