dc.description.abstract | Kompetensstegen är ett värderingsinstrument för arbetsledningen där vårdpersonalens
förvärvade och behövda kompetens kontrolleras. I Västra Götalandsregionen använder inte
alla arbetsplatser kompetensstegen och de arbetsplatser som arbetar enligt den gör detta på
olika sätt, detta kan försvåra undersköterskornas/barnsköterskornas möjligheter för
kompetensutveckling och vid arbetsgivarens olika bedömningar och lönesättningar.
Studiens syfte är att beskriva vilka erfarenheter undersköterskor och barnsköterskor har av
kompetensstegen inom akutsjukvården.
För att samla in data har vi använt en enkät med 38 frågor som delgavs 88 undersköterskor
och barnsköterskor, enkätens svarsfrekvens blev 69 %.
Resultatet visar att kompetensstegen inte är någon bidragande orsak till att undersköterskor
och barnsköterskor söker sig till en arbetsplats som arbetar enligt kompetensstegen. Det är
heller inte ett skäl till att de kvarstannar på en arbetsplats som arbetar enligt kompetensstegen.
Respondenternas erfarenheter är att kompetensutveckling inte har bidragit till att deras löner
ökat mer än andra kollegors som inte arbetar enligt kompetensstegen. Det finns dålig kunskap
bland respondenterna vad kompetensstegen innebär. Förutsättningar för kompetensutveckling
ges av närmaste arbetsledning, trots detta kompetensutvecklas inte alla undersköterskor och
barnsköterskor. Respondenterna anser att det finns många fördelar och få nackdelar att arbeta
enligt kompetensstegen.
I diskussionen sätter vi in vårt resultat i förhållande till tidigare forskning och beskriver
respondenternas kunskaper om och erfarenheter av att kompetensstegen inte används på ett
enhetligt sätt på arbetsplatserna. Förslag till vidare forskning avslutar diskussionen.
Sökord: Kompetens, kompetensutvecklig, undersköterska, utbildning,
vidareutbildning, yrkeskompetens, erfarenhetsbaserad kompetens,
karriärstege, kompetensstege, yrkesutveckling, clinical ladder,
nurse och nursing. | en |