Shared Service Center - ett vinnande koncept?
Abstract
Bakgrund och problemdiskussion: En organisation lever under ständiga krav från omvärlden att förbättra och effektivisera sin verksamhet. Målet för alla organisationer är självklart att värdet på det som produceras ska överstiga värdet på det som investerats. Vad som står på modet att förändra för att åstadkomma förbättringar har växlat över tiden. Tidigare har fokus legat på kostnadseffektivisering av kärnverksamheten. När arbetet med att effektivisera kärnverksamheten hade pågått ett tag fanns inte längre några större effektivitetsvinster att göra på det här området. Fokus riktades då istället mot de administrativa stödverksamheter som finns inom alla organisationer. Att decentralisera sina administrativa stödfunktioner är en lyx som få företag har råd med idag. En shared servicelösning kan då vara ett bra alternativ när en omorganisation blir aktuell.
Syfte: Syftet med uppsatsen är att producera en text som kan ge vägledning för företagsledare och ekonomichefer i Sverige som planerar att starta upp ett shared service center för sin ekonomifunktion. Beslutsfattare kan finna vägledning genom att få problem och risker i samband med implementeringen beskrivna. Fokus för den här uppsatsen kommer att vara hur de risker och problem som finns vid införandet av ett shared service center kan hanteras.
Avgränsningar: Vi har utgått ifrån att företagen redan bestämt sig för att ekonomifunktionen ska förläggas i ett shared service center och därför diskuteras ej alternativ organisationsformer. Fokus kommer att läggas på hur berörda chefer planerar, resonerar och agerar för att uppnå de uppställda målen med den nya serviceorganisationen.
Metod: Uppsatsen kommer att vara utformad som en fallstudie. Det innebär att endast ett företag kommer att undersökas och att slutsatser sedan kommer att dras utifrån det studerade fallet. Vi har utfört kvalitativa intervjuer på vårt valda fallföretag. Intervjuerna, tillsammans med vår teoretiska referensram, ligger som grund till uppsatsens empiri, analys och slutsats.
Analys och slutsats: Vår uppsats har visat finns det problem med att kombinera vissa delar av shared servicekonceptet. Det bör därför finnas en uppenbar risk att de tänkta kostnadsbesparingar och effektivitetsvinster uteblir om företaget inte på ett framgångsrikts sätt lyckas kombinera de kritiska områdena. Därför anser vi att den viktigaste lärdomen som kan dras av vår uppsats är att ett företag noga bör tänka igenom de kritiska områdena vid en implementering, kanske även sådana som ej behandlats i den här uppsatsen, för att se till att de tre grundpelarna (koncentration, standardisering och automatisering) uppnås.
Förslag till vidare forskning: Den har uppsatsen har fokuserat på hela sex områden inom shared servicekonceptet. Vi tror att det skulle vara mycket intressant att studera något av de här områdena djupare. Ett exempel skulle vara ansvarsfördelningen med SLA, som är mycket centralt inom shared service och att se hur dessa förändras över tiden.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2008-06-25Author
Häggström, Caroline
Kylén, Maria
Series/Report no.
Externredovisning och företagsanalys
07-08-105M
Language
swe