• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Shared Service Center - ett vinnande koncept?

Sammanfattning
Bakgrund och problemdiskussion: En organisation lever under ständiga krav från omvärlden att förbättra och effektivisera sin verksamhet. Målet för alla organisationer är självklart att värdet på det som produceras ska överstiga värdet på det som investerats. Vad som står på modet att förändra för att åstadkomma förbättringar har växlat över tiden. Tidigare har fokus legat på kostnadseffektivisering av kärnverksamheten. När arbetet med att effektivisera kärnverksamheten hade pågått ett tag fanns inte längre några större effektivitetsvinster att göra på det här området. Fokus riktades då istället mot de administrativa stödverksamheter som finns inom alla organisationer. Att decentralisera sina administrativa stödfunktioner är en lyx som få företag har råd med idag. En shared servicelösning kan då vara ett bra alternativ när en omorganisation blir aktuell. Syfte: Syftet med uppsatsen är att producera en text som kan ge vägledning för företagsledare och ekonomichefer i Sverige som planerar att starta upp ett shared service center för sin ekonomifunktion. Beslutsfattare kan finna vägledning genom att få problem och risker i samband med implementeringen beskrivna. Fokus för den här uppsatsen kommer att vara hur de risker och problem som finns vid införandet av ett shared service center kan hanteras. Avgränsningar: Vi har utgått ifrån att företagen redan bestämt sig för att ekonomifunktionen ska förläggas i ett shared service center och därför diskuteras ej alternativ organisationsformer. Fokus kommer att läggas på hur berörda chefer planerar, resonerar och agerar för att uppnå de uppställda målen med den nya serviceorganisationen. Metod: Uppsatsen kommer att vara utformad som en fallstudie. Det innebär att endast ett företag kommer att undersökas och att slutsatser sedan kommer att dras utifrån det studerade fallet. Vi har utfört kvalitativa intervjuer på vårt valda fallföretag. Intervjuerna, tillsammans med vår teoretiska referensram, ligger som grund till uppsatsens empiri, analys och slutsats. Analys och slutsats: Vår uppsats har visat finns det problem med att kombinera vissa delar av shared servicekonceptet. Det bör därför finnas en uppenbar risk att de tänkta kostnadsbesparingar och effektivitetsvinster uteblir om företaget inte på ett framgångsrikts sätt lyckas kombinera de kritiska områdena. Därför anser vi att den viktigaste lärdomen som kan dras av vår uppsats är att ett företag noga bör tänka igenom de kritiska områdena vid en implementering, kanske även sådana som ej behandlats i den här uppsatsen, för att se till att de tre grundpelarna (koncentration, standardisering och automatisering) uppnås. Förslag till vidare forskning: Den har uppsatsen har fokuserat på hela sex områden inom shared servicekonceptet. Vi tror att det skulle vara mycket intressant att studera något av de här områdena djupare. Ett exempel skulle vara ansvarsfördelningen med SLA, som är mycket centralt inom shared service och att se hur dessa förändras över tiden.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/10405
Samlingar
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
gupea_2077_10405_1.pdf (407.3Kb)
Datum
2008-06-25
Författare
Häggström, Caroline
Kylén, Maria
Serie/rapportnr.
Externredovisning och företagsanalys
07-08-105M
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV