Att undervisa om livscykler i skolår 1-5, kunskapsbas och undervisningsförslag
Sammanfattning
Rapporten inleds med en utförlig ämnesdidaktisk analys av området livscykler inklusive en översikt över viktiga ämnesdidaktiska forskningsresultat som beskriver elevers s.k. vardagsbegrepp om vad som är levande, befruktning och faser av olika organismers livscykler. Sedan ges ett stort antal förslag till lektioner som belyser olika aspekter av begreppet livscykel. Centralt är att eleverna har hand om egna växter och smådjur och iakttar hur de utvecklas och i en del fall ger upphov till en ny livscykel. En fyllig problemsamling ingår.
Universitet
Göteborgs universitet
Institution
Enheten för ämnesdidaktik, Institutionen för pedagogik och didaktik
Utgivare
Göteborgs Universitet
Fil(er)
Datum
2006-09Författare
Björn, Andersson
Eva, Nyberg
Publikationstyp
report
ISSN
1651-9531
Serie/rapportnr.
Ämnesdidaktik i praktiken : nya vägar för undervisning i naturvetenskap
7
Språk
swe