Visa enkel post

dc.contributor.authorVasic, Stefan Slavomirswe
dc.date.accessioned2004-10-13swe
dc.date.accessioned2007-01-16T16:48:24Z
dc.date.available2007-01-16T16:48:24Z
dc.date.issued2004swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/1119
dc.description.abstractDen stora konkurrens som avbildar dagens världsmarknad visar att det är mycket svårt för en organisation att skapa sig konkurrensfördelar och ännu svårare att behålla dessa över tid. Företagen har använt sig av olika marknadsföringsstrategier för att marknadsföra sina idéer. Valet mellan transaktions- och relationsmarknadsföring är inte på något sätt självklart. Jag har i denna uppsats för avsikt att belysa hur IS/IT kan förbättra kundtransaktioner respektive kundrelationer. Min undersökning baserades på litteraturstudier och fyra kvalitativa intervjuer med respondenten från olika företag Studien har visat att transaktionskostnaderna sjunker och att prisstrukturen förändras. IS/IT förenklar och snabbar på alla aktiviteter i affärsprocessen. IS/IT ökar möjligheterna för kundanpassade erbjudanden och priser. Men samtidigt väljer kunderna inte längre enbart utifrån produktens egenskaper utan deras inköpsbeslut baseras också på den relation kunden har med sin leverantör. Genom IT kan företagen upprätta kundrelationer på individnivå även i branscher som förr var helt dominerade av massmarknadsföring. Detta lede till ett ökat intresse för interaktiviteten med kunderna och att en strävan efter att skapa långsiktiga lönsamma kundrelationerna uppstod.swe
dc.format.extent60 pagesswe
dc.format.extent476423 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosvswe
dc.subjectTransaktionskostnadsteoriswe
dc.subjectCRMswe
dc.subjectmarknadsföringswe
dc.subjectIS/IT.swe
dc.titleHur kan IS/IT relateras till förbättringar av kundtransaktioner respektive kundrelationer?swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokDswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för informatikswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Informaticseng
dc.type.degreeStudent essayswe
dc.gup.originGöteborg University. School of Business, Economics and Lawswe
dc.gup.epcid3918swe
dc.subject.svepInformaticsswe


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post