Effektiva informationskanaler i gymnasieskolan
Sammanfattning
Informationsflödet inom gymnasieskolan fungerar inte alltid tillfredsställande. Genom en studie av informationsflödet från skolan till eleverna har problemområden försökt identifieras och en undersökning gjorts över vilka kommunikationsvanor ungdomar har, respektive föredrar. Forskningsfrågorna var två stycken: Hur kan informationsflödet mellan aktörerna förbättras? Vilka kriterier krävs för en informationskanal i ett effektivt informationshanteringssystem? Undersökningen har skett genom observationer, kvalitativa intervjuer med aktörer inom skolans värld och slutligen en enkätundersökning till 100 elever i en kommunal gymnasieskola, belägen i en storstadsregion. Genom denna undersökning försökte svar fås på hur informationsflödet ska förbättras och vilka kriterier som krävs för ett effektivt informationshanteringssystem. Det visade sig att den största bristen i information som eleverna upplevde bestod av ganska vardagsnära frågor som till stor del var tids- och lektionsrelaterade. Nästan samtliga elever kunde alltid nås via sin mobiltelefon och kommunikation via SMS var det i särklass populäraste valet om eleverna själva fick bestämma. Eleverna upplevdes vara mogna för att ta emot meddelanden med SMS eftersom detta medium ger för eleverna en hög verkningsgrad, däremot var det osäkert om skolan var det. Större delen av eleverna hade också tillgång till Internet hemifrån och majoriteten kontrollerade sitt privata e-postkonto dagligen. De e-postkonton som eleverna tilldelades via skolan användes däremot i väldigt liten utsträckning, vilket berodde på olika bekvämlighetsskäl, okunskap eller att det inte fanns något behov av ytterligare e-postkonton. Svårigheter i skolan uppstod när information måste ges ut med kort varsel eller när elever var frånvarande på de möten som hölls varje vecka. Härigenom kunde slutsatsen dras för att skapa ett effektivt kommunikationssystem var systemet tvunget att klara av att ge information på ett för eleverna bekvämt sätt, alltid var uppdaterat och korta informationsvägar användes genom flera informationskanaler samtidigt för att nå alla elever.
Examinationsnivå
Student essay
Universitet
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
Samlingar
Fil(er)
Datum
2004Författare
Rosén, Jörgen
Nyckelord
Kommunikationskanal
gymnasieskola
informationshantering
kommunikationsvanor
Språk
sv