KNOWLEDGE MANAGEMENT I SKOLA En etnografisk studie av IT i skolan
Abstract
Kunskapsnätet, IT-stödet för Göteborgs Stads skolor, är ett resultat av att adderade funktioner utvecklats till en helhet. Kopplingen till Knowledge Management (KM) är i det närmaste obefintlig vilket är förhållandevis naturligt då all forskning kring ämnet varit pragmatisk ur ett företagsperspektiv. Undersökningen har därför gått ut på att kritiskt
pröva KM-teori på skolmiljö. Kunskapsprocesser har i skolan studerats och lett fram till ett förslag på designimplikation för ett eventuellt framtida Knowledge Management System (KMS) för skola. Syftet var också att studien skulle leda fram till ett förslag på KM implikation med målet att teorierna ska kompletteras för att vara applicerbara på skola
som organisation. Studien byggde på en etnografisk forskningsmetod i vilken innefattades intervjuer, observation, dokumentanalys samt litteraturstudier. Slutsatsen av studien var att Kunskapsnätet går att se som ett KMS och att KM-teorier är applicerbara på skolan och resulterade i en designimplikation med funktionerna; inloggning, intranät, e-post,
elektronisk anslagstavla, databas, organisatorisk kunskapskarta, portalfunktion samt diskussionsforum. Förutom implikationen beträffande skola som nytt empiriskt fält för KM, ses det som en utmaning för framtida forskning inom KM att se aktörer som en viktig förklaringsvariabel för förståelse och design av KMS även för företag.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
Collections
View/ Open
Date
2005Author
Sandving, Joseph
Keywords
Etnografi
Knowledge Management
Skola
Kunskapsnätet
Language
sv