Tala med dina kunder inte om dem- en kvalitativ studie om individanpassning vid elektronisk handel
Abstract
Internet har under de senaste åren förvandlats till en global marknadsplats med människor som
utväxlar information och gör affärer, dygnet runt, året runt. Informationsteknologin och Internet
öppnar nya möjligheter för företag att marknadsföra, sälja och distribuera sina produkter och
tjänster, att nå nya kunder och kommunicera med de befintliga. I och med Internet och
möjligheten att bedriva handel över interaktiva medier glömmer många företag att handel rör sig
om relationer och inte om bara teknik. De som ansvarar för utveckling av e-handel har många
gånger den tekniska kompetens som krävs men saknar kunskap om hur ett företag sätter en
kundrelation i centrum av en satsning på elektronisk handel. Ett tillvägagångssätt för att sätta
kundrelationen i fokus vid elektronisk handel är individanpassning av en webbplats. Genom
individanpassning kan ett företag lära känna kunden och kunden får i sin tur ett innehåll på
webbplatsen som svarar mot sina preferenser, intressen och behov.
Uppsatsen bygger på antagandet att individanpassning vid elektronisk handel har sitt fokus vid
etableringen av en kundrelation. Syftet är att undersöka vilka olika komponenter som system för
elektronisk handel (e-handel) använder för att möjliggöra individanpassning och undersöka på
vilket sätt dessa kan bidra till att etablera en kundrelation. Uppsatsen bygger på en kvalitativ
metod i form av ett antal djupintervjuer som genomförts med representanter från respektive
företag som står bakom de olika systemen.
Individanpassning handlar om att tillhandahålla ett
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law