• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hur långt är det mellan Alingsås och Ulricehamn? En studie av två organisationskulturer i en fusion.

Sammanfattning
Denna uppsats är skriven mot bakgrund av intresset för hur organisationskulturer kan påverkas i en fusion. Ledningen i det nybildade bolaget Bergman & Beving Services har efterfrågat metoder för att skapa en gemensam organisationskultur efter sammanslagningen av två dotterbolag med verksamheter på olika orter. Studiens syfte är därför att kartlägga likheter och skillnader mellan orterna samt att undersöka hur eventuella kulturskillnader kan fungera som hinder i det nya bolaget. Utifrån detta skapas verktyg som uppdragsgivaren kan använda i sin strävan mot en gemensam organisationskultur. Uppsatsens övergripande frågeställning är ”Hur kan ledningen på Bergman & Beving Services påverka organisationskulturerna i de fusionerade bolagen och skapa förutsättningar för en gemensam organisationskultur?”. För att besvara denna frågeställning har individuella intervjuer, gruppintervjuer, observationer och arkivstudier använts som datainsamlingsmetoder. Med hjälp av dessa metoder har organisationskulturerna i de två ingående bolagen kartlagts med avseende på fysiska, beteendemässiga och verbala kulturuttryck samt värderingar, normer och grundläggande antaganden. Genom tolkning av det empiriska materialet har sedan fem kulturella teman vidare diskuterats. Analysen bygger på en sammankoppling av det empiriska materialet och den teoretiska referensramen, som består av teorier av bland annat Edgar Schein, Mats Alvesson, Henning Bang och Paul Bate. Slutsatser av denna analys är att det finns en uppfattning om en vinnar/förlorarsituation i det nya bolaget, vilket kräver initiativ från ledningens sida för att skapa broar mellan orterna och en ömsesidig förståelse. Antalet kontaktytor måste utökas och dialogen förbättras. Vidare anses ledningen ha en nyckelroll. De har en viktig uppgift i att bli mer synliga och förankra kulturförändringarna i organisationen. Rekommendationerna sammanfattas avslutningsvis i en modell, där exempelvis ”projekt värdegrund”, ”översättare” och utveckling av intranätet presenteras som sätt att skapa förutsättningar för en gemensam organisationskultur.
Examinationsnivå
Student essay
Universitet
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
URL:
http://hdl.handle.net/2077/1629
Samlingar
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
06-27.pdf (411.8Kb)
Datum
2006
Författare
Serban, Noemi
Rådberg, David
Nyckelord
organisationskultur
fusion
förändring
ledarskap
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV