• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Meda´s förvärv av Viatris

Abstract
Bakgrund: Specialty pharmaföretagen har den senaste tiden varit den stora vinnaren på börsen och i Sverige är det Meda som varit kursraketen. Meda är ett Specialty pharmaföretag vars ambition har varit att bli ett ledande företag i Europa. Ambitionen att bli ett ledande Specialty pharma företag i Europa inleddes år 1999 i samband med att företaget fick en ny ledning som införde en ny strategi och målsättning Under år 2005 förverkligades målsättningen att bli ett ledande Specialty pharmaföretag i Europa genom förvärvet av det tyska läkemedelsföretaget Viatris. Detta innebar en helt ny fas och ett rejält lyft uppåt i listan över de största Specialty pharmaföretagen i branschen genom förvärvet. Meda kom i ett enda steg att gå från att vara ett nordiskt till ett europeiskt företag, med betydande försäljning i länder som Tyskland, Frankrike, Spanien och Italien. Problemformulering: Mot bakgrund av att Meda gått in i en ny fas i sin utveckling, i och med det senaste förvärvet, finns därför ett stort intresse att analysera den process som Meda genomgår samt hur den närmaste framtiden kommer att se ut. Syfte: Magisteruppsatsen syftar till att genom en företagsanalys besvara • Vilka motiv som fanns till att Meda förvärvade Viatris • Vilka risker som fanns i samband med förvärvet • Hur kommer förvärvet av Viatris att påverka Medas verksamhet och framtid. Avgränsning: Vi har valt att avgränsa oss mot förvärvet av Viatris och vilka konsekvenser som förvärvet fått för Meda. Metod: Uppsatsen bygger mestadels på sekundära källor, så som böcker, årsredovisningar och externa rapporter. Materialet har legat till grund för de analyser; Swot- omvärldskonkurrent- och nyckeltalsanalys som har gjorts. Slutsatser: Meda är ett komplext företag som har haft en ständig tillväxt och utveckling de senaste åren. Förvärvet av Viatris ligger inom Medas förvärvsstrategi och utgjorde ett steg till att bli ett av de ledande Specialty pharmaföretagen i Europa. Förvärvet av Viatris bidrog till att ge Meda den försäljningsorganisation som behövdes för att nå sin målsättning. Riskerna med förvärvet är värderingen av de immateriella tillgångarna och att bevara kompetensen i företaget. I framtiden kommer Meda fortsatt att satsa på strategiskt viktiga produktförvärv och en etablering i Östeuropa är att vänta. Även en fokusering på marknadsföring och försäljning samt produkter med god marginal som ryms inom deras verksamhetsområde. Förslag till fortsatt forskning: Meda har befunnit sig i en konstant tillväxt under de senaste åren. Hade varit intressant att jämföra Meda med ett liknande tillväxt företag/bolag i branschen och se vilka liknelser och skillnader som finns. Författarna anser också att det hade varit intressant att se hur expansionen i Östeuropa kommer att utvecklas.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
URI
http://hdl.handle.net/2077/1632
Collections
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
05-06-120M.pdf (620.0Kb)
Date
2006
Author
Notaro, Veronica
Krantz, Daniel
Series/Report no.
Externredovisning och företagsanalys
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV