Meda´s förvärv av Viatris
Sammanfattning
Bakgrund: Specialty pharmaföretagen har den senaste tiden varit den stora vinnaren på
börsen och i Sverige är det Meda som varit kursraketen. Meda är ett Specialty pharmaföretag
vars ambition har varit att bli ett ledande företag i Europa. Ambitionen att bli ett ledande
Specialty pharma företag i Europa inleddes år 1999 i samband med att företaget fick en ny
ledning som införde en ny strategi och målsättning Under år 2005 förverkligades
målsättningen att bli ett ledande Specialty pharmaföretag i Europa genom förvärvet av det
tyska läkemedelsföretaget Viatris. Detta innebar en helt ny fas och ett rejält lyft uppåt i listan
över de största Specialty pharmaföretagen i branschen genom förvärvet. Meda kom i ett enda
steg att gå från att vara ett nordiskt till ett europeiskt företag, med betydande försäljning i
länder som Tyskland, Frankrike, Spanien och Italien.
Problemformulering: Mot bakgrund av att Meda gått in i en ny fas i sin utveckling, i och
med det senaste förvärvet, finns därför ett stort intresse att analysera den process som Meda
genomgår samt hur den närmaste framtiden kommer att se ut.
Syfte: Magisteruppsatsen syftar till att genom en företagsanalys besvara
• Vilka motiv som fanns till att Meda förvärvade Viatris
• Vilka risker som fanns i samband med förvärvet
• Hur kommer förvärvet av Viatris att påverka Medas verksamhet och framtid.
Avgränsning: Vi har valt att avgränsa oss mot förvärvet av Viatris och vilka konsekvenser
som förvärvet fått för Meda.
Metod: Uppsatsen bygger mestadels på sekundära källor, så som böcker, årsredovisningar
och externa rapporter. Materialet har legat till grund för de analyser; Swot- omvärldskonkurrent-
och nyckeltalsanalys som har gjorts.
Slutsatser: Meda är ett komplext företag som har haft en ständig tillväxt och utveckling de
senaste åren. Förvärvet av Viatris ligger inom Medas förvärvsstrategi och utgjorde ett steg till
att bli ett av de ledande Specialty pharmaföretagen i Europa. Förvärvet av Viatris bidrog till
att ge Meda den försäljningsorganisation som behövdes för att nå sin målsättning. Riskerna
med förvärvet är värderingen av de immateriella tillgångarna och att bevara kompetensen i
företaget. I framtiden kommer Meda fortsatt att satsa på strategiskt viktiga produktförvärv och
en etablering i Östeuropa är att vänta. Även en fokusering på marknadsföring och försäljning
samt produkter med god marginal som ryms inom deras verksamhetsområde.
Förslag till fortsatt forskning: Meda har befunnit sig i en konstant tillväxt under de senaste
åren. Hade varit intressant att jämföra Meda med ett liknande tillväxt företag/bolag i
branschen och se vilka liknelser och skillnader som finns. Författarna anser också att det hade
varit intressant att se hur expansionen i Östeuropa kommer att utvecklas.
Examinationsnivå
Student essay
Universitet
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
Fil(er)
Datum
2006Författare
Notaro, Veronica
Krantz, Daniel
Serie/rapportnr.
Externredovisning och företagsanalys
Språk
sv