Integrationsarbetets effekter i skolan. En jämförelse mellan Biskopsgården och Torslanda
Sammanfattning
Syfte och frågeställningar
I denna undersökning har vi valt att titta på två skolor i två skilda stadsdelar,
Biskopsgården och Torslanda. Vårt syfte är att studera om det hittills bedrivna
integrationsarbetet, främst Storstadssatsningen i Göteborg, gett några synliga
resultat hos den enskilda läraren i respektive arbetslag. Utifrån arbetets syfte har
två frågeställningar konstruerats:
=
Material
Vi har utgått från rapporter, artiklar, studier och annan litteratur som har
behandlat segregation i skolan samt tagit del av utvärderingar av
Storstadssatsningen i Göteborg.
Metod
Vi har använt oss av kvalitativa forskningsintervjuer för att genomföra vår
undersökning.
Resultat och didaktiska konsekvenser
Vår undersökning består av ett litet empiriskt underlag men resultaten visar på
att lärarrollen skiljer sig åt i Biskopsgården och Torslanda t.ex. när det gäller lärarens syn på barnen och personliga målsättningar. Därmed är det svårt att tala
om en likvärdig skola för alla.
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Samlingar
Fil(er)
Datum
2005Författare
Johansson, Martina
Schmidt, Annelie
Nyckelord
Integration
Segregation
Storstadssatsningen
Lärarrollen
Likvärdig skola
Serie/rapportnr.
vt05 2480-005
Språk
sv