Hur motivation och tillfredställelse beskrivs i större företags årsredovisningar
Sammanfattning
Bakgrund: Företagen har för att kunna drivas effektivt och överleva på lång sikt blivit
alltmer beroende av sina medarbetares ansvar, kompetens och, inte minst, deras motivation
och ofta hör man talas om vikten av motivation hos anställda. Orsaken till detta är säkerligen
att medarbetare som känner sig mer motiverade arbetar effektivare och hårdare än de som är
omotiverade. För att få någon att prestera på ett önskvärt sätt tycks det behövas en ”morot” i
form av någon slags belöning. Det gäller att denna typ av belöning tillfredställer de önskemål
och förväntningar som personen har. Ofta använder företagen sig av olika typer av
belöningssystem, framförallt finansiella belöningssystem.
Problem: En möjlighet för företag att föra ut sin syn på motivation och påverka intressenters
uppfattning är årsredovisningar. Här kan företag presentera, förutom finansiell information,
sin bild av hur verksamheten bedrivs och vilka värderingar som ligger bakom. Således ger
årsredovisningar information om vilka aspekter på motivation som företaget anser är viktiga
att framhålla. Problemformuleringen bygger på hur företag i sina årsredovisningar beskriver
sitt arbete för att motivera och tillfredställa sina medarbetare.
Syfte: Syftet med uppsatsen är att studera årsredovisningar och att utifrån en analysmodell
analysera vilka aspekter utifrån företagsledningens sida som beskrivs som viktiga för att
anställda ska känna sig motiverade och tillfredsställda på sin arbetsplats. Syftet är också att
med hjälp av analysmodellen se på vilka metoder företagen använder för att bidra till en ökad
motivation och tillfredställelse hos personalen. Vidare är syftet också att se på vilka skillnader
det finns mellan företag när det gäller detta.
Avgränsningar: När det gäller definitionen av företag har vi valt att titta på stora företag. Vi
har därför avgränsat oss till att titta på några av de mest omsatta aktiebolagen på
Stockholmsbörsens A-lista. Genom att välja just dessa företag blir våra studieobjekt stora
företag med många anställda, olika yrkesgrupper och flera chefsnivåer. Vi har också
avgränsat oss till att bara se till den information som vi kan få fram med hjälp av företagens
årsredovisningar.
Metod: Studien bygger på empiri insamlad från årsredovisningar. Denna information har
sedan ställts mot en teoretisk referensram och en teoretisk analysmodell. På detta sett har
analysen utformas och utifrån detta har slutsatserna dragits.
Slutsatser: Motivation och tillfredsställelse verkar vara en viktig fråga för en stor del av
företagen vilket de är måna om att skriva om. Däremot är det inte så många som ger en
speciellt djup information om deras syn och hur de arbetar med dessa frågor. Finansiella
belöningssystem beskrivs utförligt i årsredovisningarna vilket beror på lagstiftningen däremot
beskrivs inte hur dessa är tänkta att påverka arbetet. Företagens ledande befattningshavare
belönas med pengar medan resten av personalen ska motiveras genom andra saker som t.ex.
kompetensutveckling och en bra företagskultur.
Examinationsnivå
Student essay
Universitet
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
Fil(er)
Datum
2006Författare
Tengelin, Malin
Nilsson, Henrik
Serie/rapportnr.
Ekonomistyrning
Språk
sv