Jämställda läromedel - sanning eller myt?
dc.contributor.author | Smedsén, Elin | |
dc.contributor.author | Hess, Ariane | |
dc.date.accessioned | 2005-11-29T13:18:02Z | |
dc.date.available | 2005-11-29T13:18:02Z | |
dc.date.issued | 2005 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/170 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning Titel: Jämställda läromedel – sanning eller myt? En undersökning av genus i matematikböcker från 1959 till 2004. Författare: Ariane Hess och Elin Smedsén Arbetets art: Pedagogiskt/didaktiskt examensarbete Handledare: Ylva Ulfsdotter Eriksson Bakgrund: Jämställdhetsdebatten förs flitigt i samhället och i skolan men hur ser det ut i läroböckerna? Matematik har länge ansetts vara ett manligt ämne men i skolan kommer både flickor och pojkar i kontakt med det då det är ett kärnämne och har så varit under lång tid. Speglar utformningen av matematikböcker samhällets utveckling? Syfte: Vårt syfte är att skapa en medvetenhet kring hur flickor och pojkar framställs i matematikböcker för årskurs åtta mellan åren 1959 till 2004 samt att jämföra denna utveckling med de aktuella läroplanernas utformning. Problem: Hur fördelas och framställs flickor och pojkar i textuppgifterna? Hur gestaltas flickor och pojkar i bilderna? Lyckas läroböckerna uppnå läroplanernas krav på jämställdhet? Metod: En kvantitativ undersökningsmetod med kvalitativa inslag har använts. Sex läroböcker, en från varje decennium samt fem läroplaner har studerats. För att få en överskådlig bild av resultatet har vi använt oss av diagram och tabeller. Resultat och Diskussion: I de tidigaste läroböckerna var bilden av flickor och pojkar stereotyp för att under slutet av undersökningsperioden bli mer jämställd. Dock framkommer det att då jämställdhet eftersträvas är det på flickans bekostnad då hon skall jämställas med pojkarna och inte tvärtom. Vad gäller läroplanerna så följer böckerna de aktuella kraven på jämställdhet genom hela undersökningsperioden. | eng |
dc.format.extent | 1065584 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | sv | eng |
dc.publisher | Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning | eng |
dc.relation.ispartofseries | vt05 2480-007 | eng |
dc.title | Jämställda läromedel - sanning eller myt? | eng |
dc.type | Student Paper C | eng |