Visa enkel post

dc.contributor.authorSmedsén, Elin
dc.contributor.authorHess, Ariane
dc.date.accessioned2005-11-29T13:18:02Z
dc.date.available2005-11-29T13:18:02Z
dc.date.issued2005
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/170
dc.description.abstractSammanfattning Titel: Jämställda läromedel – sanning eller myt? En undersökning av genus i matematikböcker från 1959 till 2004. Författare: Ariane Hess och Elin Smedsén Arbetets art: Pedagogiskt/didaktiskt examensarbete Handledare: Ylva Ulfsdotter Eriksson Bakgrund: Jämställdhetsdebatten förs flitigt i samhället och i skolan men hur ser det ut i läroböckerna? Matematik har länge ansetts vara ett manligt ämne men i skolan kommer både flickor och pojkar i kontakt med det då det är ett kärnämne och har så varit under lång tid. Speglar utformningen av matematikböcker samhällets utveckling? Syfte: Vårt syfte är att skapa en medvetenhet kring hur flickor och pojkar framställs i matematikböcker för årskurs åtta mellan åren 1959 till 2004 samt att jämföra denna utveckling med de aktuella läroplanernas utformning. Problem: Hur fördelas och framställs flickor och pojkar i textuppgifterna? Hur gestaltas flickor och pojkar i bilderna? Lyckas läroböckerna uppnå läroplanernas krav på jämställdhet? Metod: En kvantitativ undersökningsmetod med kvalitativa inslag har använts. Sex läroböcker, en från varje decennium samt fem läroplaner har studerats. För att få en överskådlig bild av resultatet har vi använt oss av diagram och tabeller. Resultat och Diskussion: I de tidigaste läroböckerna var bilden av flickor och pojkar stereotyp för att under slutet av undersökningsperioden bli mer jämställd. Dock framkommer det att då jämställdhet eftersträvas är det på flickans bekostnad då hon skall jämställas med pojkarna och inte tvärtom. Vad gäller läroplanerna så följer böckerna de aktuella kraven på jämställdhet genom hela undersökningsperioden.eng
dc.format.extent1065584 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosveng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesvt05 2480-007eng
dc.titleJämställda läromedel - sanning eller myt?eng
dc.typeStudent Paper Ceng


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post