• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Implementering av strategier - En studie av handelshus i Göteborg

Abstract
Bakgrund och problem: Ett företag kan ha strategier som är fullständigt ändamålsenliga och anpassade till företagets situation, dock är det av avgörande betydelse att de förankras i organisationen samt att det finns en grundläggande förståelse för dem. Metoden att implementera strategier i ett företag kan därmed ge effekt på företagets förmåga att uppnå sina mål. Syfte: Syftet med studien är att undersöka och beskriva om strategier implementeras i företag samt vilken betydelse tillvägagångssättet har vid implementering av strategier. Vi vill se om det föreligger skillnader i synen på strategier och implementering, dels mellan olika företag, dels mellan personer på olika nivåer inom företagen. Avgränsningar: Det strategibegrepp som studien inriktas på är affärsstrategi. Avsikten är inte att närmare granska och analysera de undersökta företagens verksamheter eller ekonomiska redovisning. Föresatsen är inte att undersöka eller bedöma huruvida de strategier företagen valt är de rätta eller om de är relevanta för att uppnå företagets mål. Metod: Studien är av kvalitativ art och det empiriska materialet insamlades genom personliga intervjuer. Utgångspunkten i studien är den teoretiska referensram vi utformade med hjälp av litteratur och forskningsartiklar inom ämnet, mot vilken empirin ställdes. Resultat och slutsatser: Det är av väsentlighet att strategival och metod för implementering av strategier följs åt. Om så inte sker är det svårt för företag att implementera sina strategier. Oavsett val av perspektiv är det möjligt att implementera strategier och goda förutsättningar skapas genom att hela organisationen medverkar och förstår företagets strategier. Personalens delaktighet och en bra dialog inom företaget är tydliga tecken på att strategier blir implementerade. Förslag till fortsatta studier: Ett förslag är att studera hur strategiimplementering fungerar på större företag, med mer resurser. Ett annat förslag på undersökningsområde är vilka konsekvenser val av strategi och implementeringsmetoder får på graden av måluppfyllelse. Ytterligare ett förslag är att genomföra en studie på företag som anser att deras strategier inte leder till måluppfyllelse för att se om misslyckandet beror på att strategierna är fel formulerade eller fel implementerade.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
URI
http://hdl.handle.net/2077/1759
Collections
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
04-05-20D.pdf (313.3Kb)
Date
2005
Author
Westerling, Lars-Olov
Rydén, Susanne
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV