Implementering av strategier - En studie av handelshus i Göteborg
Sammanfattning
Bakgrund och problem: Ett företag kan ha strategier som är fullständigt ändamålsenliga och
anpassade till företagets situation, dock är det av avgörande betydelse att de förankras i
organisationen samt att det finns en grundläggande förståelse för dem. Metoden att implementera strategier i ett företag kan därmed ge effekt på företagets förmåga att uppnå
sina mål.
Syfte: Syftet med studien är att undersöka och beskriva om strategier implementeras i företag
samt vilken betydelse tillvägagångssättet har vid implementering av strategier. Vi vill se om det föreligger skillnader i synen på strategier och implementering, dels mellan olika företag,
dels mellan personer på olika nivåer inom företagen.
Avgränsningar: Det strategibegrepp som studien inriktas på är affärsstrategi. Avsikten är inte
att närmare granska och analysera de undersökta företagens verksamheter eller ekonomiska
redovisning. Föresatsen är inte att undersöka eller bedöma huruvida de strategier företagen valt är de rätta eller om de är relevanta för att uppnå företagets mål.
Metod: Studien är av kvalitativ art och det empiriska materialet insamlades genom personliga
intervjuer. Utgångspunkten i studien är den teoretiska referensram vi utformade med hjälp av
litteratur och forskningsartiklar inom ämnet, mot vilken empirin ställdes.
Resultat och slutsatser: Det är av väsentlighet att strategival och metod för implementering av strategier följs åt. Om så inte sker är det svårt för företag att implementera sina strategier.
Oavsett val av perspektiv är det möjligt att implementera strategier och goda förutsättningar
skapas genom att hela organisationen medverkar och förstår företagets strategier. Personalens
delaktighet och en bra dialog inom företaget är tydliga tecken på att strategier blir
implementerade.
Förslag till fortsatta studier: Ett förslag är att studera hur strategiimplementering fungerar
på större företag, med mer resurser. Ett annat förslag på undersökningsområde är vilka
konsekvenser val av strategi och implementeringsmetoder får på graden av måluppfyllelse. Ytterligare ett förslag är att genomföra en studie på företag som anser att deras strategier inte leder till måluppfyllelse för att se om misslyckandet beror på att strategierna är fel
formulerade eller fel implementerade.
Examinationsnivå
Student essay
Universitet
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
Fil(er)
Datum
2005Författare
Westerling, Lars-Olov
Rydén, Susanne
Språk
sv