• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hållbarhetsredovisning - för vem och i vilket syfte?

Abstract
Bakgrund och problem: De senaste årens revisionsskandaler samt börsras torde ha skadat förtroendet för börsbolagens redovisning, revision och den finansiella marknaden i stort. För att uppvisa att man är ansvarsfull och etisk i sitt företagande gentemot intressenterna, väljer många företag idag att frivilligt utöka sin redovisning till att omfatta etiska och moraliska aspekter av verksamheten. Företeelsen att redovisa företagets miljörelaterade, etiska och sociala förhållanden, samt den ekonomiska utvecklingen relaterade till dessa begrepp, benämns hållbarhetsredovisning. Det torde inte vara självklart vilka ett företags intressenter är. Meningarna går isär huruvida ett företag har skyldigheter enbart gentemot dess ägare eller gentemot fler intressentgrupper såsom till exempel anställda. Beroende på vilka intressentgrupper företaget prioriterar, kommer även den information som företaget väljer att offentliggöra att påverkas. Syfte: Vi ämnar med uppsatsen, att beskriva och analysera för vem företagen redovisar sin hållbarhetsinformation och hur användbar informationen är för företagets finansiella intressenter. Vidare beskrivs och analyseras i vilket syfte företagen redovisar hållbarhetsinformation. Avgränsningar: Studien är avgränsad till att endast undersöka de företag som anses utgöra bästa praxis på området. Vidare undersöks forskningsfrågorna endast utifrån företagens perspektiv. Metod: Undersökningsmetoden som valts är av kvalitativ art där telefonintervjuer har använts som undersökningsteknik. Vidare har det empiriska materialet analyserats utifrån den teoretiska referensramen. Resultat och slutsatser: Vår studie tyder på att företagens hållbarhetsredovisningar, i nuvarande utformning, inte utgör användbar information för de finansiella intressenterna. Syftet med att redovisa hållbarhetsinformation anses inte endast ha sin grund i socialt ansvarskännande hos företagen utan företeelsen kan förklaras som en strävan mot att hantera relationerna med företagets intressenter. Avsikten med att presentera hållbarhetsinformation kan även vara att uppnå konkurrensfördelar och kan vara ett sätt att få sin verksamhet accepterad av omgivningen. Förslag till fortsatt forskning: Det vore intressant att undersöka hur företagens hållbarhetsredovisningar i framtiden borde utformas för att bli mer användbar för de finansiella intressenterna såsom finansanalytiker och aktieinvesterare.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
URI
http://hdl.handle.net/2077/1799
Collections
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
03-04-71D.pdf (366.4Kb)
Date
2004
Author
Sjöberg, Susanna
Brodendal, Anna
Series/Report no.
Externredovisning och företagsanalys
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV