”Är man inte trovärdig när man pratar om sex och samlevnad så blir man kapad vid knäna" En kvalitativ studie om lärares förutsättningar och tillvägagångssätt i sex och samlevnadsundervisningen
“If you’re not credible when you talk about sex, you’ll be cut by your knees” A qualitative study about teacher’s conditions and approach in sex education.
Abstract
Introduktion: Lärare i Sverige får ingen utbildning i sex och samlevnad, trots att de sen år
1955 har krav på sig att undervisa i ämnet. Det har forskats i låg grad om vilka metoder som
fungerar bäst och vad undervisningen har haft för effekter på det svenska sexuallivet. Syfte:
Syftet med uppsatsen är att finna högstadielärares förutsättningar och tillvägagångssätt i sex
och samlevnadsundervisningen, där frågan om vad lyckad undervisning innebär och vad
lärare behöver få med sig från lärarutbildningen bland annat ingår. Metod: Studien är en
empirisk kvalitativ innehållsanalys med fokusgrupper som datainsamlingsmetod.
Användningen av fokusgruppsintervjuer som datainsamlingsmetod fick lärarna att diskutera
sig fram och gav således en bred och varierad syn på sex och samlevnadsundervisningen. Jag
använder mig av manifest innehållsanalys vilket innebär att jag själv inte göra några egna
tolkningar utan ser endast på intervjumaterialets innehåll. Resultat: Rektorns stöd och
skolans mål kom fram som viktiga delar för att lärarna skulle lyckas i sex och
samlevnadsundervisningen samt att utgå från ett hälsofrämjande perspektiv. Informanterna
diskuterade också om trygghet i klassrummet och vilka egenskaper sex och samlevnadslärare
behöver ha för att känna sig trygga i sin lärarroll. De metoder som alla informanter använde
sig av var diskussion och samtal samt värderingsövningar. Diskussion: Forskningsresultat
visar att rektorns stöd, att ha välformulerade mål och att utvärdera sex och
samlevnadsundervisningen är av stor vikt, samtidigt visar forskningen en stor brist på detta i
landets skolor. Man kan se att kravet på sex och samlevnadslärare är något högre än hos andra
ämneslärare då det handlar om känslor och intima frågor istället för exempelvis svensk
grammatik. Att vara trovärdig, trygg i sig själv och flexibel är viktiga egenskaper en sex och
samlevnadslärare ska inneha. De få publicerade handledningarna från Skolverket som finns
inom sex och samlevnadsundervisningen, föreskriver diskussion och samtal som den bästa
metoden idag samt att värderingsövningar inte får underskattas.
Degree
Student essay
Other description
Abstract: Introduction: Even though that it is mandatory by law since 1955 in Sweden, teachers still
don’t get any education courses in sex education. There has been almost no research on what
effects the sex education has had on the general population in Sweden. Aim: The aim for this
study has been to look at middle school teacher’s ways of conducting and there conditions in
sex education. Among the questions where; what does successful sex education mean? What
knowledge do teachers need to learn from their teacher education?
Method: This paper is an empirical qualitative content analysis based on interviews with
focus groups. The use of focus groups interviews gives the participants a chance to discuss the
subject in a wider manor. This gave data on varying views of sex education. I am using a
manifest content analysis, witch means that I am only viewing the material as it is. There is no
interpretation done from my part. Result: The support from the principal and the goals of the
school is an important part if the teachers are to succeed with their sex education with both a
health perspective and health promotion. The informants also talked about the importance of
feeling comfortable in the class room and what characteristics a teacher should have to feel
comfortable as a sex educator. The methods used by the teachers are discussion, conversation
and valuation exercises. Discussion: Research shows that the principals’ support, written
goals and to evaluate the sex education is important. Thus schools tend not to do any of this;
the responsibility is left with the teachers.The responsibility that lies upon the sex educators is
slightly higher compared to their colleagues, because they deal with the student’s feelings and
emotions. Important characteristics for a sex educator are to be credible, comfortable and
flexible. The few published instructions from Skolverket show that discussion and
conversations are the most efficient learning methods, and that the valuation exercise must not
be underestimated.
View/ Open
Date
2008-09-25Author
Johannisson, Jennie
Keywords
Sex och samlevnadsundervisning, lärarutbildning, metoder, hälsofrämjande perspektiv
Sex education, education for teachers, methods, health promotion.
Language
swe