Show simple item record

dc.contributor.authorJohannisson, Jennie
dc.date.accessioned2008-09-25T13:21:34Z
dc.date.available2008-09-25T13:21:34Z
dc.date.issued2008-09-25T13:21:34Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/18185
dc.descriptionAbstract: Introduction: Even though that it is mandatory by law since 1955 in Sweden, teachers still don’t get any education courses in sex education. There has been almost no research on what effects the sex education has had on the general population in Sweden. Aim: The aim for this study has been to look at middle school teacher’s ways of conducting and there conditions in sex education. Among the questions where; what does successful sex education mean? What knowledge do teachers need to learn from their teacher education? Method: This paper is an empirical qualitative content analysis based on interviews with focus groups. The use of focus groups interviews gives the participants a chance to discuss the subject in a wider manor. This gave data on varying views of sex education. I am using a manifest content analysis, witch means that I am only viewing the material as it is. There is no interpretation done from my part. Result: The support from the principal and the goals of the school is an important part if the teachers are to succeed with their sex education with both a health perspective and health promotion. The informants also talked about the importance of feeling comfortable in the class room and what characteristics a teacher should have to feel comfortable as a sex educator. The methods used by the teachers are discussion, conversation and valuation exercises. Discussion: Research shows that the principals’ support, written goals and to evaluate the sex education is important. Thus schools tend not to do any of this; the responsibility is left with the teachers.The responsibility that lies upon the sex educators is slightly higher compared to their colleagues, because they deal with the student’s feelings and emotions. Important characteristics for a sex educator are to be credible, comfortable and flexible. The few published instructions from Skolverket show that discussion and conversations are the most efficient learning methods, and that the valuation exercise must not be underestimated.en
dc.description.abstractIntroduktion: Lärare i Sverige får ingen utbildning i sex och samlevnad, trots att de sen år 1955 har krav på sig att undervisa i ämnet. Det har forskats i låg grad om vilka metoder som fungerar bäst och vad undervisningen har haft för effekter på det svenska sexuallivet. Syfte: Syftet med uppsatsen är att finna högstadielärares förutsättningar och tillvägagångssätt i sex och samlevnadsundervisningen, där frågan om vad lyckad undervisning innebär och vad lärare behöver få med sig från lärarutbildningen bland annat ingår. Metod: Studien är en empirisk kvalitativ innehållsanalys med fokusgrupper som datainsamlingsmetod. Användningen av fokusgruppsintervjuer som datainsamlingsmetod fick lärarna att diskutera sig fram och gav således en bred och varierad syn på sex och samlevnadsundervisningen. Jag använder mig av manifest innehållsanalys vilket innebär att jag själv inte göra några egna tolkningar utan ser endast på intervjumaterialets innehåll. Resultat: Rektorns stöd och skolans mål kom fram som viktiga delar för att lärarna skulle lyckas i sex och samlevnadsundervisningen samt att utgå från ett hälsofrämjande perspektiv. Informanterna diskuterade också om trygghet i klassrummet och vilka egenskaper sex och samlevnadslärare behöver ha för att känna sig trygga i sin lärarroll. De metoder som alla informanter använde sig av var diskussion och samtal samt värderingsövningar. Diskussion: Forskningsresultat visar att rektorns stöd, att ha välformulerade mål och att utvärdera sex och samlevnadsundervisningen är av stor vikt, samtidigt visar forskningen en stor brist på detta i landets skolor. Man kan se att kravet på sex och samlevnadslärare är något högre än hos andra ämneslärare då det handlar om känslor och intima frågor istället för exempelvis svensk grammatik. Att vara trovärdig, trygg i sig själv och flexibel är viktiga egenskaper en sex och samlevnadslärare ska inneha. De få publicerade handledningarna från Skolverket som finns inom sex och samlevnadsundervisningen, föreskriver diskussion och samtal som den bästa metoden idag samt att värderingsövningar inte får underskattas.en
dc.language.isosween
dc.subjectSex och samlevnadsundervisning, lärarutbildning, metoder, hälsofrämjande perspektiven
dc.subjectSex education, education for teachers, methods, health promotion.en
dc.title”Är man inte trovärdig när man pratar om sex och samlevnad så blir man kapad vid knäna" En kvalitativ studie om lärares förutsättningar och tillvägagångssätt i sex och samlevnadsundervisningenen
dc.title.alternative“If you’re not credible when you talk about sex, you’ll be cut by your knees” A qualitative study about teacher’s conditions and approach in sex education.en
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokC
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Medicineeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för medicinswe
dc.type.degreeStudent essay
dc.citation.doi


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record