Samspel i förändring – konsekvens av datorintegrerad undervisning?
Sammanfattning
Examensarbete inom lärarutbildningen
Titel: Samspel i förändring - konsekvens av datorintegrerad undervisning?
Författare: Pernilla Bodefjord & Peter Svensson
Termin och år: Vårterminen 2008
Kursansvarig institution: Institutionen för tillämpad informationsteknologi
Handledare: Ylva Hård Af Segerstad
Examinator: Hans Rystedt
Rapportnummer:2008:022
Nyckelord: Bergsjön, one-to-one, Maine, datorintegrerad undervisning, Mac,
samarbete, samspel, handledare, rollförskjutning
Syfte
De senaste åren har utvecklingen i västvärlden lett till ett allt mer datoriserat samhälle. Skolan är dock en
arena där förändringsfaktorn varit relativt låg. Undervisningen bedrivs allt som oftast på ett traditionellt vis,
där pedagogen har ordet och eleverna är ”passiva mottagare”. Författarna till denna uppsats har därför
funderingar på vad som händer när ny teknik gör sitt intåg i klassrummet.
Huvudfråga
Förändras det sociala samspelet mellan pedagog – elev och elev – elev när datorer integreras i
undervisningen?
Metod
För att ta reda på ovan nämnda frågeställning krävdes flertalet metoder. Vi tog kontakt med Bergsjöskolan
som strax innan vår kontakt hade tilldelat alla elever i år 6 varsin bärbar dator. I klassen gjorde vi
observationer, både med och utan videokamera. Utöver observationerna intervjuades projektansvariga och
pedagoger på Bergsjöskolan samt pedagoger på andra skolor som arbetat med liknande projekt. Utöver detta
fick eleverna på Bergsjöskolan svara på en webbaserad enkät.
Resultat
Studien kom att visa att elevernas samarbete ökade. Samtidigt som pedagogen får en mer handledande roll i
klassrummet. Detta stöds även av tidigare forskning.
Betydelse för läraryrket
I en framtid som säkerligen kommer att präglas av ett allt större användande av IKT, så bör en pedagog känna
till följderna av datorintegrerad undervisning. Samtidigt kan denna uppsats ge inspiration för desamma.
Lärmiljön förändras med datorintegrerad undervisning, eftersom pedagogers och elevers samspel blir
annorlunda gentemot traditionell undervisning. Relevansen för pedagoger att läsa denna uppsats får därför
anses vara hög.
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Samlingar
Fil(er)
Datum
2008Författare
Bodefjord, Pernilla
Svensson, Peter
Nyckelord
datorintegrerad undervisning
Mac
Bergsjön
one-to-one
Maine
rollförskjutning
samarbete
samspel
handledare
Publikationstyp
other
Språk
swe