Visa enkel post

dc.contributor.authorJonsson, Erika
dc.date.accessioned2005-12-28T07:42:27Z
dc.date.available2005-12-28T07:42:27Z
dc.date.issued2005
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/183
dc.description.abstractAbstract Institution: Sociologiska institutionen Författare: Erika Jonsson Titel: Medieundervisning i grundskolans senare år – en kvalitativ studie av hur sju lärare i år 7 till 9 förhåller sig till och arbetar med medieundervisning i relation till nationella och lokala styrdokument Syftet med denna uppsats är att i relation till skolans styrdokument undersöka hur ett urval av lärare förhåller sig till och arbetar med medieundervisning. Frågställningarna handlar om vad styrdokumenten för grundskolans senare del säger om medieundervisning, hur respondenterna tänker kring styrdokumentens anvisningar om mediekunskap, hur mycket utrymme medieundervisningen får och hur den ser ut och vilka centrala villkor det finns för att bedriva medieundervisning. Materialet består av nationella samt lokala styrdokument, men även av sju lärare i år 7 till 9, varav tre är svensklärare och fyra SO-lärare. Metoderna är en kvalitativ dokumentanalys och kvalitativa intervjuer med respondenterna. Det finns mycket i de studerade styrdokumenten som kan knytas till medieundervisning och mediekunskap, men det mesta är implicit och formuleringarna är öppna. Respondenterna vet endast ungefär vad styrdokumenten säger, vilket kan innebära att de missar de mindre tydliga formuleringar om mediekunskap i styrdokumenten. Respondenternas medieundervisning har inte varit direkt omfattande och allsidig. Flera respondenter förmedlade dock exempel på hur delar av en allsidig medieundervisning kan se ut. SO-lärarna fokuserar kritisk mediekompetens något mer än svensklärarna, alla menade att de ibland använder medier som läromedel och eleverna har inte fått producera mycket medieinnehåll. Även om det var svårt att komma åt vilka mediepedagogiska resurser som har använts och hur stort utrymme medieundervisningen har fått, har resurserna varit få och flera respondenter ansåg att medieundervisningen inte fått tillräckligt med utrymme. Hinder för medieundervisningen ansågs vara brist på pengar, tidsbrist, brist på samarbete, för stora elevgrupper och brist på kunskap, medan en positiv attityd, ett öppet klimat lärare emellan och skoltidningen var positiva faktorer. Förutsättningar för en allsidig och bred medieundervisning skulle, utifrån resultaten, kunna vara ett bra samarbete lärare emellan, medieutbildning för lärare, en positiv attityd och förtydliganden i läroplanen.eng
dc.format.extent284544 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosveng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesvt05 2432-001eng
dc.subjectmediekunskapeng
dc.subjectmedieundervisningeng
dc.subjectmediereng
dc.subjectläroplaneng
dc.subjectkursplaneng
dc.titleMedieundervisning i grundskolans senare åreng
dc.typeStudent Paper Ceng


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post