Visa enkel post

dc.contributor.authorAndersson, Malinswe
dc.date.accessioned2008-10-30T08:03:52Z
dc.date.available2008-10-30T08:03:52Z
dc.date.issued2008swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/18411
dc.description.abstractDe flesta lärare använder läroböcker i sin undervisning. Det innebär att dessa böcker har en påverkan på skolans verksamhet och därför bör uppnå de normativa föreskrifter som styr skolans verksamhet. Jag har undersökt fem läromedel i de olika NO-ämnena med avseende på hur dessa förhåller sig till genus och kön. Särskilt fokus har legat på de avsnitt som behandlar sexualitet. Hur utrymmet är fördelat mellan män och kvinnor, vilka bilder av könen som förmedlas i text och illustration samt om dessa bilder är stereotypa. Det material jag valt är fem läroböcker i fysik, biologi och kemi. En från vardera stort läromedelsförlag samt en extra som innehöll ett uppslag som kallades "fokus på genus". Jag har analyserat läromedlen med hjälp av diskursanalys. Diskursanalys är både teori och metod, vilka används integrerat med varandra. Med teorins hjälp försöker diskursanalysen tydliggöra mönster i analysmaterialet som är sammankopplat med rådande diskurser.1 I undersökningen har jag kommit fram till att läromedlen förmedlar en bild av mannen och kvinnan som varandras motsatser. Mannen är norm. Han syns mer, är mer aktiv och oftast förekommer han i mer tekniska och karriärsinriktade verksamheter. Kvinnan är motsatsen som syns mindre och i passiva, ofta stereotypa verksamheter. Detta är ännu tydligare i de avsnitt som behandlar sexualiteten. Här förmedlas en bild av mannen som ägare av sexualiteten som han riktar mot kvinnan som är mottagare.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectGenusswe
dc.subjectkönswe
dc.subjectfysikswe
dc.subjectbiologiswe
dc.subjectkemiswe
dc.subjectNOswe
dc.subjectsexualitetswe
dc.titleSkapande och återskapande av genus i läromedel. Diskursanalys av fem läromedel i NO-ämnena med avseende på genus.swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post