• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lärares syn på läxor i grundskolan ­ en intervjustudie

Sammanfattning
Sammanfattning: Syftet med vårt examensarbete är att undersöka lärares syn på läxor. För att förstå lärares syn om läxor på ett tydligare sätt, har vi delat upp vårt syfte i mer bestämda frågeställningar: Hur definierar lärare läxor? Hur använder sig lärare av läxor? Hur tycker lärare att läxan skall utformas? Hur ser lärare på föräldrars roll vid läxa? Är det någon skillnad på lärares syn på läxor beroende på erfarenhet i yrket? För att svara på dessa frågor har vi gjort en kvalitativ intervjustudie med nio stycken lärare på tre grundskolor i Göteborgsområdet. Urvalet av lärare var slumpmässig. Vårt examensarbete bygger på vetenskaplig litteratur från svenska och internationella forskare. Litteraturen om läxor, är skriven från 1990-talets mitt, eftersom vi har koncentrerat oss på skolan under den nuvarande läroplanen Lpo94. Den största delen av lärarna, liksom nationalencyklopedin, definierar läxan som en form av hemarbete. Lärare är, likt forskarna, inte helt överens om en gemensam definition. Forskare som Hellsten och Westlund har kommit fram till att man inte kan definiera läxan, då den är mångfacetterad. Framförallt används läxan för elevernas inlärning, men också för elevernas ansvarsutveckling samt föräldrarnas insyn i skolarbetet. Läxan kan vara som en form av repetition för eleverna. Detta behavioristiska tänkande lever kvar i skolan genom lärares synsätt som är präglat av den kultur som finns på skolan och den lärarutbildning som de har genomgått. Enligt lärarna är de också påverkade av föräldrarnas inställning till läxor. Genom vår studie, vill vi väcka en debatt bland lärarstudenter, lärare, skolledning, föräldrar och elever om läxan som arbetsmetod.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/18413
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_18413_1.pdf (424.7Kb)
Datum
2008
Författare
Enemar, Erik
Danielsson, Henrik
Nyckelord
Läxor
inlärning
repetition
intervjuer
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV