• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Religion, ungdomar och identitet

Abstract
Uppsatsens syfte har varit att undersöka religionens betydelse för religiösa ungdomars identitet. För att besvara syftet har jag frågeställningarna: Hur ser religiösa ungdomars identitet ut och finns det faktorer som är viktigare än andra för identitetsskapandet? Hur påverkas religiösa ungdomars identitet av religion? För att besvara problemformuleringen har jag dels använt Castells, Giddens och Ziehesteorier. Jag har gjort en kvalitativ intervjustudie med ungdomar, som ser sig själva som religiösa och som aktivt utövar en religion. Uppsatsens teorier stämmer väl överens med intervjuresultatet. Ungdomars religiösa identitet är till stor del ärvd. Det nutida nätverkssamhället är också en viktig faktor för det religiösa identitetsskapandet. Den religiösa identiteten är primär, dock är den mindre närvarande i skolan. Ett undantag utgörs av den ungdom som tillhör Svenska kyrkan. Svenska kyrkan är den religion som är norm i skolan. Alla ungdomar känner dock ett motstånd mot sin religiösa identitet. Motståndsidentiteten är en viktig faktor för religiösa ungdomars identitetsskapande. Religionen ger religiösa ungdomar en känsla av trygghet, tillhörighet och självkänsla vilket påverkar identiteten. Ungdomarna analyserar och jämför sig själva med omgivningen utifrån sin religion. Till skillnad från Ziehe har jag funnit att religiösa ungdomar ser sina föräldrar som auktoriteter och tar över normer och värderingar från dem. Jag har funnit att religiösa ungdomar känner sig särbehandlade på grund av sin religion och sin religiösa identitet i skolan. Vidare ser jag allvarligt på att ungdomarna upplever att deras religioner speglas endimensionellt i undervisningen. För att undvika utvecklingen måste läraren granska sin undervisning och undervisningsmaterialet. Som lärare tycker jag det är viktigt att veta att ungdomarna uppfattar kristendomen som den religion som får mest utrymme i skolan. Ungdomarna önskar också mer utrymme för andra religioner, diskussion, samt undervisning i existentiella och etiska frågor. Det är av yttersta vikt eftersom läroplanen belyser vikten av diskussion samt undervisning i existentiella och etiska frågor.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/18424
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_18424_1.pdf (237.1Kb)
Date
2008
Author
Persson, Anders
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV